Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DSB I OPLÆG TIL TOGKØB:

Timemodellen gennemføres sandsynligvis ikke i denne omgang

Fredag 16. juni 2017 kl: 12:23
Af: Jesper Christensen

DSB fremfører i et oplæg til Folketingets Transportudvalg om indkøb af nye el-tog, at infrastrukturforbedringer til at realisere Timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres fuldt ud i denne omgang. Med udgangspunkt i den vurdering mener, at DSB at et eventuelt rationale for anskaffelse af højhastighedstog på nuværende tidspunkt falder bort


I sit forslag til indkøb af tog til fremtiden forudsætter DSB blandt andet, at den nye bane over Vestfyn gennemføres, hvilket vil øge kapaciteten på en af de største infrastrukturflaskehalse i Danmark. Kapacitetsforbedringen er nødvendigt for at øge trafikomfanget, fastholde betjeningen af regionalsystemet, øge robustheden, sikre godskanaler og reducere rejsetiden. 


DSB forudsætter også, at de centrale infrastrukturprojekter gennemføres som planlagt - herunder udrulning af signalsystem og elektrificeringsprogram mellem Fredericia og Aarhus inden udgangen af 2024 samt mellem Aarhus og Aalborg inden udgangen af 2025. 


DSB forventer en passagervækst for fjern- og regionaltrafikken på 27 procent i passagerkilometer i perioden 2016-2030, som primært drives af øst-vest-trafikken. Forventningen er baseret på en prognose udarbejdet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ved hjælp af Landstrafikmodellen. Af passagervæksten er 89 procent drevet af forbedringer i køreplanen og i infrastrukturen, mens 11 procent kan tilskrives den samfundsmæssige baggrundsvækst. Den nye bane mellem København-Ringsted er det infrastrukturprojekt, der giver den største effekt. 


I beslutningsforslaget vurderer DSB, at der skal indkøbes op mod 204 elektriske togsæt på 80 meter i længden for at kunne overgå til el-drift og leve op til krav og efterspørgsel med en kapacitetsøgning på omkring 43.000 pladser. Togene skal kunne køre op til 200 km/t. Højhastighedstog kører  mellem 230 og 250 km/t.


Togene skal indsættes i en takt på tre togsæt månedligt fra 2024 til 2029. Togproducenterne skal kunne anvende deres eksisterende produktplatforme i deres bud, hvor de også skal medregne at skulle stå for vedligeholdelsen af de leverede togsæt.


Interesserede kan se DSB's forslag til indkøb af nye tog her:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst