Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
FORMAND:

Arbejdsgiverne har haft travlt år

Tirsdag 23. maj 2017 kl: 00:05
Af: Redaktionen

Det forløbne år har været et travlt år for DTL’s arbejdsgiverforening, påpegede formanden, Martin Danielsen, da han afholdt sin beretning på foreningens generalforsamling i Aarhus i weekenden

Først og fremmest var der overenskomsten, der skulle på plads. Og det blev ifølge Martin Danielsen en tung omgang med blandede resultater.


- Vi var selvfølgelig forberedt på, at det ville blive ret vanskelige forhandlinger - og det holdt stik, men vi er først og fremmest tilfredse med, at vi har en tre-årig aftale. Det kan sikre ro de kommende år og forhåbentlig være med til at fastholde virksomhedernes konkurrenceevne. Aftalen er indgået på niveau med de øvrige aftaler på normallønsområdet, og den samlede omkostningsudvikling over de tre år er beregnet til godt seks procent. Men vi er ikke begejstrede for alle nyskabelserne i overenskomsten, fremhævede Martin Danielsen.


Men samlet set fandt formanden, at det - trods nogle knaster her og der - har været en fornuftig overenskomstfornyelse.


Martin Danielsen fremhævede det fornuftige og løbende samarbejde med modparten 3F, hvor man eksempelvis holder møder hver fjerde måned.


- Det er konstruktive møder, der foregår i god stemning, og det er helt givet værdifuldt at få udvekslet synspunkter om branchens udfordringer. Vi har særligt fokus på konkurrencen fra ikke-organiserede virksomheder, og det er godt at kunne konstatere, at 3F det seneste år meget tydeligt har intensiveret indsatsen for at få overenskomstdækket langt flere virksomheder end hidtil, sagde Martin Danielsen, der samarbejdet med fagforbundet også finder sted i det særlige projekt ”Job i Transport”.


- Aktiviteterne koster penge, og det er jer, der gennem jeres bidrag til Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond - eller GUU, som vi kalder den i daglig tale - betaler projektet. Men det ser ud til, at bidragene bærer frugt, sagde arbejdsgiverformanden, der også er formand for interesseorganisationen DTL.


- I forbindelse med projektet har vi registreret et stigende antal henvendelser fra især unge, der dels gerne vil høre mere om mulighederne for at blive chauffør, dels direkte spørger, hvor man skal henvende sig for at få en praktikplads og en uddannelsesaftale, kunne Martin Danielsen fortælle.


Godskørselsloven endnu en gang
Den fastkørte sag om godskørselslovens definition af en kollektiv overenskomst fik også en kommentar med fra Martin Danielsen. Sager er gentagne gange er blevet skudt til hjørne af den foregående V-Regering og den nuværende VLAK-regering.


- Det er ikke tilfredsstillende, at vi på den tredje generalforsamling efter dommen i den såkaldte Færch- eller Nortrasag endnu engang må konstatere, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fortsat ikke kan stille bestemte krav til lønniveauet i en kollektiv overenskomst, for at den skal opfylde godskørselslovens bestemmelser, lød det skarpt fra Martin Danielsen. 


Han kunne samtidig fortælle, at mæglingsforslaget indeholder en opfordring til VLAK-Regeringen og folketingets øvrige partier om, hurtigst muligt, at genoprette den retstilstand, der var gældende på godskørselsområdet indtil Højesteretsdommen.


Travlheden i arbejdsgiverforeningen gælder også flere sager om underbetaling, oplyste formanden.


- Vi har også i det forløbne år haft flere sager om løndumping. Det er sager, som kan være vanskelige at få afdækket. Dels kan de rejses på den blotte formodning om underbetaling, og dels kan det i nogle tilfælde være svært at få en medlemsvirksomhed til at medvirke til afklaring af lønforhold med videre for de chauffører, som sagen vedrører. I nogle af sagerne - men langtfra dem alle - er der tale om bevidst underbetaling.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst