Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Samarbejdsaftale skal understøtte søtransport mellem Norge og Danmark

Mandag 15. maj 2017 kl: 11:26
Af: Redaktionen

Hirtshals Havn på Vendsyssels nordvestlige hjørne indgik i april en samarbejdsaftale med Kysthavnalliansen i Norge om at etablere direkte søtransport mellem Hirtshals Havn og Hitra Kysthavn vest for Trondheim. Kysthavnalliansen samler kræfterne i Kristiansund, Nordmøre Havn IKS, Hitra Kysthavn og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS

Med samarbejdsaftalen er søtransport mellem Hitra Kysthavn i Midtnorge og Hirtshals Havn kommet endnu et skridt nærmere en virkeliggørelse. Samarbejdsaftalen danner grundlag for en endnu bedre koordinering af initiativerne omkring søtransport mellem Hitra og Hirtshals og udvikle nye tidssvarende transportløsninger, der kan matche fremtidens transportbehov og samfundskrav.


Samarbejdet har i den første fase fokus på at etablere søtransport mellem Hitra Kysthavn og Hirtshals Havn. På sigt vil også transport på Rørvik Havn blive en del af initiativerne. 


Det er den aktuelle og kommende vækst i lakseproduktionen og lakseeksporten, som sammen med stigende opmærksomhed på samfundsforhold som klimabelastning og trafiksikkerhed, der har skabt behovet for nye fremadrettede tiltag til transport af især laks fra lakseproducenterne på Hitra og Frøya til modtagere i Europa.


- I den tid vi lever i i dag, må vi betragte alt som et samlet hele, og derfor må vi også se den udvikling, der er skabt på Hitra omkring væksten i produktionen af sjømat som både en stor og uvurderlig samfundsgevinst og et fælles ansvar i forhold til vores samfund og vores miljø, siger borgmester Ole Haugen ved Hitra Kommune i forbidnelse med underskrivelsen af samarbejdsaftalen.


- Vi har et behov for at finde nye transportløsninger, der spiller sammen med væksten og effektiviteten i industrien. På Hitra og Frøya har vi skabt rammerne for fremtidens transportløsninger, og nu skal vi bare sammen tage det næste skridt ind i den ny fremtid, der tager hensyn til klimaet og trafiksikkerhed på det overbelastede norske vejnet. Der er masser af potentiale i vækst i lakseproduktionen, men realisering af vækstpotentialerne kræver, at en del af laksetransporterne bliver flyttet over på søvejen, siger han videre.


Den nye samarbejdsaftale vil kunne danne basis for effektiv søtransport af laks og vil samtidig kunne åbne for andre godstransporter mellem Hirtshals og Midtnorge. Fokus ligger på den sydgående transport af laks, hvor der er tale om betydelige volumener, og hvor volumenerne vil fremvise en betydelig vækst over de kommende år.


På Hirtshals Havn lægger bestyrelsesformand Anker Laden-Andersen vægt på lakseindustriens fortsatte valgfrihed.


- At få transporten af laks ud på søen kan ske allerede i dag, men det er vigtigt, at havnene og det rederi, der åbner en rute kan skabe forandring uden ændringer. Vi skal sammen med et rederi skabe en løsning, der giver mindst mulig forandring for lakseindustrien, så derfor skal industrien i størst muligt omfang bevare den fleksibilitet og de samarbejdsrelationer med vejtransportsektoren som industrien har i dag. Vi må som havne tænke i innovative løsninger sammen med rederi og lakseindustri, så rederiet får en fornuftig økonomi i sejladsen og så lakseindustrien kan fortsætte med den eksisterende fleksible løsning med mange lastvognsoperatører, samtidig med vi får en del af laksetransporterne over på søvejen. Dette er en af grundene til, at vi har underskrevet samarbejdsaftalen, siger Anker Laden-Andersen.


Etablering af en ro/ro-rute mellem Hitra Kysthavn og Hirtshals Havn kan umiddelbart ske, da de nødvendige faciliteter i de to havne allerede eksisterer. Inden for en overskuelig tidshorisont vil en udvidelse af ruten til Rørvik også kunne sættes i søen, da havnefaciliteter til ro/ro-anløb er under opførelse.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst