Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Bokse kan snyde med udstødningen fra lastbiler

Fredag 21. april 2017 kl: 13:42
Share  


Af: Redaktionen

Politiet tager ny viden i brug mod snyderi med systemerne, der skal rense udstødningen fra lastbiler. Under en vejsidekontrol i denne uge fandt politiet flere lastbiler med ulovligt installerede bokse, som kobler advarsels- og kontrolsystemer fra og fører til øget udledning af NOx

Kontrollen, som politiet afholdt sammen med inspektører fra Færdselsstyrelsen, havde som mål at afsløre vognmænd, som har koblet små bokse til lastbilernes styresystemer, som gør, at lastbilernes advarsels- og kontrolsystemer sættes ud af kraft, så lastbilerne udleder mere NOx. 


I kontrollen fandt politiet ni lastbiler, som havde en ulovligt installeret snyde-boks, og transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen er glad for, at politiet sætter ind over for problemet.


- Snyd og manipulation med udstyr i lastbiler er uacceptabelt og bør ikke finde sted. Det er ulovligt, det er en belastning for miljøet, og vi skal gøre, hvad vi kan, for at få det stoppet, siger Ole Birk Olsen og fortsætter:


- Jeg er derfor glad for, at Færdselsstyrelsen og Miljøstyrelsen, med inddragelse af politiet, arbejder på at gøre noget ved problemstillingen, og resultatet af denne kontrol er et skridt i den rigtige retning.


Politifolkene, som står for kontrollen, har været på kursus i Norge for at se, hvordan man spotter det forbudte udstyr. På en af kontrollerne i Norge havde 35 af 50 udtagne lastbiler ulovligt udstyr installeret. Hvis lastbilernes system til rensning af udstødningsgasserne holder op med at fungerer på grund af manglende AdBlus eller bliver koblet fra, vil lastbilen normalt sende advarsler til chaufføren, og hvis han ikke reagerer, vil lastbilen sænke farten markant. Med en snyde-boks kan man sætte dette system ud af kraft og køre videre uden at skulle tanke AdBlue eller få koblet systemet til igen.


Alle nye lastbiler har installeret systemer, der på den ene eller anden måde renser udstødningsgasserne for at begrænse NOx-udledningen. Det ulovlige udstyr installeres formodenligt at spare penge til AdBlue eller til vedligeholdelse af lastbilerne.


Listeprisen på AdBlue er i øjeblikket omkring 5.900 kroner pr. 1.000 liter.


AdBlue-forbruget ligger på omkring fem procent af dieselforbruget. Der bliver altså brugt fem liter AdBlue pr. 100 liter diesel.






Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Østsjællandsk transportcenter får nyt pakkeri
- Det ser lysere ud
- Arbejdsgiverorganisation på transportområdet holder ekstraordinær generalforsamling i august
- Virksomheder får lettere ved at ansætte elever og lærlinge over 25 år
- Landsstævne påvirker torsdagstrafikken over Limfjorden
- Vognmand i Vamdrup takker af
- Korsør-vognmand kører ud med sværlasttrailere
- Demolastbil er designet til mindre brændstofforbrug
- Afsluttende høringsmøder om Femern-tunnel i Tyskland er gået i gang
- Dansk transportorganisation drøftede EU’s vejpakke i Bruxelles
- Transport-arbejdsgivere og fagforening er blevet enige om en ny overenskomst
- DSV har fået ny direktør for sin solutions-division i Danmark

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst