Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Jernbane langs grænser har ligget ubrugt hen i snart 15 år

Fredag 7. april 2017 kl: 13:34
Share  


Af: Redaktionen

De knapt 27 kilometer jernbane, der ligger parallelt med den dansk-tyske grænse, er i dårlig stand. Der har ikke kørt tog siden 2002, og hvis togdriften skal genoptages, vil det være nødvendigt med en sporombygning på størstedelen af strækningen. Derfor sætter Banedanmark gang i en høring om en eventuel nedlæggelse af banen

Jernbane langs grænser har ligget ubrugt hen i snart 15 år
(Fotograf: Robert Attermann)
Formålet med høringen er at få afdækket, om det er relevant og hensigtsmæssigt at nedlægge banen mellem Tønder og Tinglev. Efter høringen træffer transport-, bygnings- og boligministeren beslutning om, hvorvidt banen skal nedlægges eller ej. Bliver det besluttet at nedlægge banen, er det Banedanmark, der foretager den formelle nedlæggelse.


Høringen er åben for alle, og den kan findes på Høringsportalen, www.hoeringsportalen.dk. Høringssvar skal sendes til Banedanmarks
direktionssekretariat på e-mail - dir-sek(snabel-a) bane.dk.
 

Banedanmark oplyser, at jernbanen mellem Tinglev og Tønder er i meget dårlig stand. På en stor del af strækningen er skinnerne omkring 100 år gamle, og de er slidt i en grad, så de ikke længere kan bruges..


Sporskifterne i Tinglev og Tønder er fjernet, så der er ingen forbindelse med det øvrige jernbanenet. Flere steder på strækningen er overkørslerne blevet asfalteret over, andre steder er skinnerne taget op for at sikre en sammenhængende vejbelægning.


Trafikstyrelsen udgav i 2009 rapporten "Screening af havneforbindelser og restbaner". Her står der, at det vil være nødvendigt med en total sporombygning for at genoprette togdriften på strækningen, og at dette vil beløbe sig til 225 millioner kroner. Hertil kommer udgifter til nyt signalsystem.


Om Banen mellem Tønder og Tinglev
  • 26,7 kilometer enkeltsporet jernbane mellem Tønder og Tinglev
  • Persontransporten ophørte i 1971
  • Godstrafikken ophørte i 2002
  • Sporskifterne i både Tønder og Tinglev er fjernet og erstattet af sporrammer
  • Banen er ikke blevet vedligeholdt siden 2002
 




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Finansloven for 2018 har også penge til jernbanerne
- EU vil investere knap 1 milliarder kroner i togforbindelsen mellem Ringsted til Rødby
- Banedanmark er på sporene med en ny DAF med HMF-kran
- Øresundshavn får ny kunde
- Første intermodale TIR-operation sparer fem dage sammenlignet med ren banetransport
- Helsingør Kommune og Region Hovedstaden skal følge tunnel-analyse tæt
- Mærsk-selskab opererer containertog fra Kina til Frankrig
- Personbil blev efterladt på skinnerne - og ramt af toget
- Gas til tung og tungere transport var i fokus i København
- Politisk flertal bakker stadig op om nyt signal-system til jernbanen
- Kina og Finland skal have en ugentlig togforbindelse
- Nyt forslag om kombineret transport komplicerer tingene

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst