Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Flere motorcyklister mister livet i trafikken

Torsdag 30. marts 2017 kl: 09:50
Af: Redaktionen

Sidste år steg antallet af motorcyklister, der mistede livet i trafikulykker, med 37 procent i forhold til året før. I mange tilfælde kørte motorcyklisterne for hurtigt i forhold til vejens beskaffenhed, oversigtsforhold og gældende fartgrænser. De mange ulykker med motorcyklister får Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen til at opfordre motorcyklisterne til at overholde fartgrænsen og bilisterne til at være mere opmærksomme på, at det er sværere at se en motorcyklen end en bil

En gennemgang af ulykkerne fra 2011 - 2015, som Vejdirektoratet har lavet, viser, at motorcyklerne kørte for stærkt i næsten otte ud af ti dødsulykker. Derfor opfordrer Rådet for Sikker Trafik og Havarikommissionen nu motorcyklisterne til at tage den med ro på vejene, og bilisterne til at være mere opmærksomme på motorcyklisterne.


- Farten har helt afgørende betydning, når der sker noget uventet i trafikken, og man pludselig skal undvige eller katastrofebremse. Med motorcyklisternes begrænsede manøvremuligheder og sårbarhed, er forsigtig brug af gashåndtaget i forhold hastighedsgrænser og forholdene den mest effektive måde at undgå de alvorlige ulykker, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.


I løbet af april vil Rådet for Sikker Trafik og 85 af landets kommuner gennemføre en kampagne mod for høj fart på vejene. Kampagnen "Sænk Farten - før det er for sent" er både henvendt til bilister og motorcyklister, da der er for høj fart involveret i mange alvorlige trafikulykker.


Bilister overser motorcyklister
En motorcykel fylder ikke meget på vejen og kan nemt blive overset af bilisterne, viser tidligere 


Undersøgelser af 41 motorcykelulykker, som Havarikommissionen har undersøgt, viser, at bilisterne let kan overse en motorcyklist, da han ikke fylder meget på vejen. Derfor bør bilister orientere sig grundigt, når de eksempelvis vil svinge eller køre ud fra en sidevej, så de ikke risikerer at køre lige ud foran en motorcykel.


- Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at motorcyklisterne blev overset, men også at de kørte for stærkt. I to ud af tre af ulykkerne, hvor der var en modpart, orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt, men i halvdelen af disse ulykker kørte motorcyklisten for stærkt, hvilket gjorde det sværere at opdage motorcyklisten i tide, siger Mette Fynbo, der er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.
 

Havarikommissionen anbefaler, at når man skal købe en motorcykel, så bør man vælge en motorcykel med ABS-bremser, så man kan bremse mere sikkert i en kritisk situation. Desuden kan motorcyklisterne gøre sig selv mere synlige i trafikken ved at køre med refleksvest eller hjelm i pang-farver.
 

Typiske motorcykelulykker:
  • Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet
  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, overser motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart
  • Motorcyklist er ved at overhale og opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre
  • Motorcyklist kører op i holdende bil
 
Gode råd til motorcyklisterne:
  • Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører
  • Hold øje med dine medtrafikanter. Og husk, at de kan have svært ved at se dig
  • Gør dig synlig med refleksvest eller hjelm i pang-farve
  • Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus
 
Gode råd til bilisterne:
  • Vær forberedt og holde ekstra øje. Man kan nemt overse en motorcyklist i trafikken
  • Brug god tid på at orientere dig. Brug spejlene og hold øje med motorcykler, der er langt væk. De kan komme kørende hurtigere, end du tror
  • Se dig ekstra for, når du krydser en vej

Fakta: 
  • Fra 2011 - 2015 er 842 motorcyklister kommet alvorligt til skade i trafikken, og 85 motorcyklister har mistet livet. I 78 procent af dødsulykkerne var der kørt for stærkt. 
  • I 2016 mistede 26 motorcyklister livet i trafikken, viser de foreløbige tal fra Vejdirektoratet. Det er en stigning på 37 procent i forhold til året før. Man skal tilbage til 2011 for at finde et lignende højt antal dræbte motorcyklister
Herunder regionale tal på dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister i trafikken (2006 - 2015):
  • Bornholm: 22.
  • Fyn: 197.
  • Kbh. Vestegn: 97.
  • København: 155.
  • Midt- Vestjylland: 267.
  • Midt- Vestsjælland: 157.
  • Nordjylland: 229.
  • Nordsjælland: 166.
  • Syd og Sønderjylland: 241.
  • Sydsjælland og Lolland Falster: 171.
  • Sydøstjylland: 218.
  • Østjylland: 219.
I alt: 2.139 alvorligt tilskadekomne eller dræbte motorcyklister (2006 - 2015). (kilde: Vejdirektoratet).




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst