Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION SPØRGER EFTER SPÆRRETID:

Skal vindmøllevingerne holde i nødsporene

Torsdag 23. marts 2017 kl: 07:47
Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen er sammen med Dansk Folkeparti blevet enige om at spærre to motorvejsstrækninger for særtransporter over 50 meter morgen og eftermiddag. Beslutningen udløser forundring hos vognmandsorganisationen DTL, da det bliver svært om ikke umuligt at finde parkeringsplads til de lange transporter i spærretiden

Idéen om at indføre spærretid på nogel motorvejsstrækninger i morgen- og eftermiddagstimerne har været fremme et stykke tid. Sidste år havde en stribe erhvervsorganisationer - Dansk Erhverv, DI, Dansk Byggeri, DTL, Vindmølleindustrien, ITD og Dansk Kranforening - en god dialog med Vejdirektoratet om en mulig løsning for en spærretid for særtransporter.


Her blev det blandt andet fremhævet, at spærretid skabte et øget behov for p-pladser til de lange transporter, så chaufførerne blandt andet kunne overholde reglerne om køre- og hviletider, men også parkere uden at genere den øvrige trafik.


Vejdirektoratet har i et notat til politikerne beskrevet muligheden for etablering af parkeringsarealer til lange særtransporter på et antal egnede lokaliteter, som samlet vil kunne løse den generelle udfordring med at overholde køre-hviletidsbestemmelserne. Disse pladser vil kunne etableres for i alt 15 milloner kroner.


Vejdirektoratet har også peget på, at behovet for rasteanlæg for de lange særtransporter forstærkes ved at indføre spærretid på centrale dele af motorvejsnettet, da det bliver sværere at håndtere uforudsete hændelser på vejen eller med materiel.


Vognmandsorganisationen DTL har fået oplyst fra Transportministeriet, at der nu indgået et politisk forlig mellem VLAK-regeringen og DF, hvor man agter at indføre en forsøgsordning med kort varsel fra 1. juli i år.


Det sker tilsyneladende uden at etablere de nødvendige parkeringsarealer og rastepladser for de lange transporter. DTL peger på, at det fra VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti lyder at ”der kan samtidig vise sig behov for at se på etablering af rastepladser forbeholdt lange særtransporter”.


- Løsningen, som man blev enige om at pege på, var en spærretid for særtransporter med en længde på over 50 meter på hverdage i tidsrummet mellem klokken 6 og 9 og mellem klokken 15 og 18 på motorvejsstrækningerne E45 fra Hadsten til Kolding og E20 fra Kolding til Odense, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.


Han undrer sig over, at politikerne ikke har taget parkeringsarealerne med og spørger: 


- Skal vindmølletransporterne holde i nødsporene?


Parkeringsarealer nødvendige
Erik Østergaard understreger, at det var en klar forudsætning, at Vejdirektoratet af hensyn til overholdelse af køre-/hviletidsreglerne og uforudsete hændelser skulle etablere de nødvendige parkeringsarealer og rastepladser for de pågældende transporter både på og før strækningerne med spærretid. De findes ikke i dag, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Der ér et behov. Uden etablering af disse parkeringsarealer bliver transporterne i praksis - eksempelvis i tilfælde af uforudsete hændelser herunder vedrørende transporter fra Tyskland - nødt til at holde i nødsporet med store trafiksikkerhedsmæssige risici til følge - eller at overtræde spærretiden.


Erik Østergaard betegner det som helt uacceptabel situation at bringe chaufførerne, vognmændene og deres kunder i sådan en situation.


- Når politikerne er så forhippede på spærretider, så må de til lommerne med midler til de nødvendige parkeringsarealer og rastepladser, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst