Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation er gået med i advokataftale om lastbilkartel-sag

Fredag 10. februar 2017 kl: 15:00
Af: Redaktionen

DTL har nu indgået en aftale med det internationale advokatfirma Hausfeld & Co. Dermed får medlemmer af vognmandsorganisationen mulighed for at rejse krav mod en række lastbilproducenter, hvis vognmændene mener, at karteldannelsen har påført dem urimeligt høje priser. Med aftalen indgår den danske vognmandsorganisation i et større europæisk samarbejde om det retslige efterspil på karteldannelserne

Advokatfirma Hausfeld & Co. kommer til at føre eventuelle sager mod en række store lastbilproducenter, der er blevet afsløret i en mangeårig karteldannelse. DTL-Danske Vognmænd indgår i en kreds af søsterorganisationer fra Sverige (SÅ) og Holland (TLN) i en fælles platform for de søgsmål, der måtte være. DTL er bekendt med, at organisationer i andre EU-lande vil overveje - eller overvejer - at indgå i den fælles platform.


DTL fremhæver, at Hausfeld & Co. er specialiserede i kompensations- og erstatningssager i forbindelse med kartelsager. Modellen, som altså også vil omfatte DTL-medlemmer, er, at man kun har udgifter i forbindelse med et søgsmål, såfremt man ender med at få en erstatning eller kompensation - den såkaldte No Win-No Pay-model.


- Vi synes, at vi med denne aftale giver eventuelt berørte vognmænd i DTL-kredsen en reel mulighed for at få efterprøvet, om karteldannelsen har påført dem unødige udgifter. Udgifter, som en reel og fri konkurrencesituation ikke havde givet, siger administrerende direktør i DTL, Erik Østergaard.


I aftalen med Hausfeld går organisationer i flere lande sammen, og alle sager, der vurderes at kunne holde, løftes samlet. De konkrete sager vil blive ført fra Berlin. Og hverken det enkelte medlem eller DTL skal bære sagsomkostningerne. De bliver betalt ud af en eventuel erstatning fra kartelmedlemmerne. 


- Det forlener to hensyn: At medlemmer får en realistisk mulighed for at prøve en eventuel sag, og at det sker uden risiko. Jeg er derfor overordentlig tilfreds med vores aftale, siger Erik Østergaard.


Vognmænd, der mener at kunne dokumentere, at de har mærket et økonomisk tab som følge af en række store lastbilproducenters karteldannelse, kan således besøge www.truckcartel.fr/da/ og læse mere om karteldannelsen og de muligheder, advokatfirmaet Hausfeld & Co. tilbyder i den anledning.


Det bliver Hausfelds tyske samarbejdspartner, Financial Rights, som er specialiseret i at håndtere store og komplekse datamængder, der i de konkrete sager skal analysere og vurdere omfanget af tab for vognmandsvirksomhederne som følge af karteldannelsen.


Fra den ovennævnte webside vil der være en række link og oplysninger, som skal udfyldes og uploades omkring den enkelte virksomhed samt lastbilindkøb eller -leasing i perioden 1997-2011 for biler over seks ton. Ekempelvis skal man oplyse om modeller, priser og sælger.


- Denne mulighed betyder, at man uden yderligere omkostninger kan få vurderet, om ens køb eller leasing af lastbiler i perioden har været på urimelige vilkår på grund af karteldannelsen. Vurderingen giver et bud på, hvilken kompensation man vil kunne kræve. Men aftalen betyder også, at man - uden yderligere omkostninger for DTL-medlemmet og sammen med andre vognmænd i lignende situationer - kan få rejst et egentligt erstatningskrav og få håndteret sagen, frem til en afgørelse måtte foreligge. Jeg vil derfor stærkt opfordre vognmænd i DTL-kredsen til snarest at vurdere, om de mener, der er en sag at gå videre med. Det siger sig selv, at jo flere vognmænd, fra fire forskellige lande, der kan rejse krav, desto bedre står Hausfeld & Co.’s forhandlingsposition, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst