Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Enhedslisten har forladt forhandlingerne om en ny taxi-lov

Torsdag 9. februar 2017 kl: 10:48
Af: Redaktionen

Aftale vil åbne for social dumping i taxi-branchen, mener Enhedslisten, der har siddet med i forhandlingerne helt frem til det sidste. - Her har vi arbejdet på at ændre det oprindelige udspil fra transportministeren, et udspil, som var præget af voldsom deregulering af erhvervet. Det er i nogen grad lykkedes med de krav, der i den nye aftale bliver stillet til vognmænd og chauffører og kørselskontorer. Men altså ikke nok til at forhindre, at erhvervet vil udvikle sig til et erhverv for lykkeriddere og konkursryttere, og åbner for socialt dumping, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested torsdag formiddag - en times tid før transportminister Ole Birk Olsen (LA) holder pressemøde om forhandlingerne om en ny taxi-lov

Enhedslisten forlod forhandlingerne om en taxi-lov torsdag morgen. Partiets transportordfører Henning Hyllested mener, at erhvervet bliver et erhverv for lykkeriddere og konkursryttere. Den kommende aftale vil ifølge ordføreren betyde yderligere pres på løn- og arbejdsvilkår i branchen, og åbner for social dumping og unfair konkurrence. 


Forhandlingerne har stået på i flere måneder. De begyndte under den tidligere transportminister, Hans Chr. Schmidt (V), som var tæt på at lande en aftale, inden han blev afløst af Ole Birch Olesen (LA). 


- Det er først og fremmest ophævelsen af antalsbegrænsningen og den geografiske begrænsning, vi kender i dag, der får os til at forlade forhandlingerne. Det betyder, at alle, der opfylder betingelserne, kan give sig til at køre taxi. Og da der heller ikke længere er tale om en geografisk begrænsning, vil alle taxi’er søge mod byerne, hvor der er noget at køre med. Aftalen betyder, at det bliver meget svært at tjene en ordentlig løn som chauffør eller have en ordentligt indtægt som vognmand, siger Henning Hyllested og fortsætter:

- Sammenholdt med, at man nu også vil tillade dannelse af egentlige selskaber, som sælges og købes, frygter vi i Enhedslisten for erhvervets fremtid. Kapitalfonde vil holde deres indtog, som det er sket i Sverige, og vi kommer til at se alle mulige former for kreative ansættelser med falske selvstændige "vognmænd.


Henning Hyllested fremfører, at den skærpede konkurrence om kunderne fremover vil betyde, at det bliver chaufførers løn- og arbejdsforhold, der bliver konkurreret på, ligesom mindre vognmænd kommer i klemme. 


- Det bliver meget trætte chauffører og vognmænd, kunderne fremover kommer til at møde, da der skal meget længere vagter til, for at opretholde en ordentlig indtjening, påpeger han.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst