Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kina havde sidste år den laveste vækst i 25 år

Onsdag 1. februar 2017 kl: 16:49
Af: Redaktionen

Kinas økonomi voksede ifølge nye tal fra Kinas nationale statistik-bureau med 6,7 procent sidste år. Selvom der er tale om en vækst, der ligger over mange andre lande, er der alligevel tale om en for for tilbagegang, da vækstraten er den laveste i de seneste 25 år. Dansk Industri (DI) peger på, at kineserne fremover selv skal være økonomisk drivkraft - og det kan give muligheder for dansk eksport

DI fremhæver fra statistikken, at landbrugserhvervene voksede med 3,3 procent i 2016, industrien og byggeriet havde en vækst på 6,1 procent, mens serviceerhvervene voksede hurtigst med en vækst på 7,8 procent.


- Kinesisk økonomi vokser fortsat i et imponerende tempo, som er langt højere, end det vi ser på alle vores andre vigtige eksportmarkeder. Selv om væksten er aftaget over de seneste år, så viser de officielle tal, at Kina stadig formår at opretholde en vækst på næsten 7 procent om året, siger chefanalytiker Allan Sørensen, Dansk Industri.


Han peger på, at væksttempoet er lavere end for 10-15 år siden, men at den kinesiske økonomi har udviklet sig til en “supertanker”, der stadig bevæger sig fremad med en høj fart. 


- Vi skal huske, at den kinesisk økonomi er blevet firedoblet i størrelse på blot 15 år, hvilket har gjort Kina til verdens næststørste økonomi. Tages der højde for købekraft, så er Kinas samlede økonomi større end USA, siger Allan Sørensen.


DI forklarer, at den kinesiske økonomi er udfordret af fald i eksporten og stor gæld, men at de forhold kompenseres af stigende efterspørgsel fra de kinesiske forbrugere. På det store kinesiske hjemmemarked steg detailsalget steg sidste år med 9,6 procent.


- Kina er i gang med en omstilling af økonomien. Det er nu de kinesiske forbrugere, der skal være den økonomiske drivkraft, mens væksten tidligere var drevet af eksport og investeringer. Omstillingen over mod en mere forbrugsdrevet økonomi åbner nye eksportmuligheder i Kina, særligt for virksomheder, som producerer varer, der er målrettet til de private forbrugere, siger Allan Sørensen.


Danmarks vareeksport til Kina forventes i 2016 at ende med en vækst på under 5 procent. Ser man bort fra 2009 - det først hele år efter krisens start i 2008 - så er det den laveste vækst siden årtusindeskiftet, hvor eksporten i gennemsnit er steget med 15 procent årligt. Eksporten af pels, maskiner og kapitaludstyr gik tilbage i 2016, mens der har været en fremgang i salget af fødevarer og andre forbrugsvarer til Kina.


- Vores eksport til Kina gik lidt ned i tempo i 2016, dette skyldes svækkelsen af den kinesiske valuta, svag investeringsvækst og lav importvækst. Der er dog ingen tvivl om, at Kina i fremtiden vil fylde endnu mere i dansk eksport. På trods af lavere vækst og svækkelsen af den kinesiske valuta, så er det kinesiske marked stadig meget interessant for mange danske virksomheder, og der er stadig et betydeligt potentiale for øget eksport til riget i midten, siger Allan Sørensen.


Danske virksomheder eksporter varer og tjenester til Kina (inklusiv HongKong) for 60 milliarder kroner årligt. Dermed er Kina Danmarks sjette-største eksportmarked. Danmarks eksport til Kina er blevet fordoblet siden 2005.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst