Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANMARKS REDERIFORENING:

Færre særkrav styrker dansk søfarts konkurrenceevne

Mandag 30. januar 2017 kl: 20:00
Af: Redaktionen

Søfartsstyrelsen har undersøgt danske særkrav på sit eget området. Undersøgelsen vil bane vejen for at færre danske særkrav

Danmarks Rederiforening peger på, at det er et rigtig godt tiltag, som vil slå en tyk streg under, at dansk flag er konkurrencedygtigt på det tekniske område, når saneringen er gennemført.


I foråret sidste år blev den daværende V-Regering opfordret til at sammenholde danske særkrav på det maritime område af selvsamme regerings implementeringsråd, hvor Danmarks Rederiforening sidder med. 


Daværende erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) tilsluttede sig, at der skulle gennemføres en sådan benchmark. Den er nu afsluttet og peger på 33 særkrav, som Søfartsstyrelsen vil se på og vurdere, om de skal væk eller fastholdes. Langt de vil blive fjernet over den næste tid, hvilket vil styrke danske rederiers konkurrenceevne. Det resultat er ifølge Danmarks Rederiforening godt på to måder:


- Først og fremmest er der grund til at glæde sig over, at listen trods alt ikke er længere, selv om den holdes op imod det bedste af fem andre flag. Det understreger, at dansk flag ikke er langt fra at være fuldt konkurrencedygtigt overfor de lande, som vi konkurrerer med. Derfor er det stærkt, at myndighederne nu gør klar til at fjerne så mange af de unødige særregler, som benchmarken identificerede. Det slår en tyk streg under, at dansk flag er attraktivt, siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danmarks Rederiforening.


Det fremgår af den nye analyse, at indflagning af et mellemstort skib i snit koster op imod en halv million kroner mere i Danmark, hvis det holdes op imod det mest konventionsnære krav i et af de udvalgte benchmark-lande: Singapore, Malta, Tyskland, Storbritannien og Norge - med den forudsætning af, at myndighederne udviser almindelig fleksibilitet ved indflagningen.


- Den endelige rapport viser med alt tydelighed, at den her benchmark var nødvendig. For det kan godt være, at listen med særkrav på dette felt ikke var lang - og nu tegner det tilmed til, at de bliver håndteret. Men en halv million kroner er for meget, når du overvejer, hvor du vil indflage et skib. Derfor gavner det de danske rederier, at rammevilkårene nu trimmes på det tekniske område, siger Jakob Ullegård.


I hans øjne kan succesen med denne benchmark også føre til, at tilsvarende øvelser laves på andre områder, hvor danske rammevilkår har hængepartier. Det gælder blandt andet på miljø- og arbejdsmiljøområdet, som den foreliggende benchmark bevidst har undladt at beskæftige sig med. Her vil der efter alt Danmarks Rederiforening opfattelse også være unødige særregler, som med fordel kan fjernes.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst