Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Mobile solfangere bliver sat på trailertag

Mandag 23. januar 2017 kl: 12:19
Af: Redaktionen

Hvor meget energi kan solceller producere, hvis de eksempelvis sidder på taget af en trailer. Det vil transportkoncernen Dachser og Fraunhofer ISE (Institut for solenergisystemer) undersøge ved at montere solceller på taget af en trailer til transport af temperaturfølsomt gods

Mobile solfangere bliver sat på trailertag
Dachsers division for Network Management & Organization har i flere år gennemført forskning med en prototype på en solcelle-trailer, som er blevet brugt lokalt i nærheden af logistikcentret i Ulm i det sydlige Tyskland. Teamet har fået værdifuld viden fra forsøgene, som de har brugt til at justere systemet.


Dachser er nu gået sammen med Fraunhofer ISE. Formålet med samarbejdet, der startede i april sidste år, er at finde ud af, hvor meget energi solcellemodulerne isoleret set kan generere på et år. Til det formål har samarbejdspartnerne startet et indledende projekt med en trailer til temperaturfølsomme varer, som er blevet udstyret med en akkumulator, solcellemoduler, varme i lastrummet, temperaturfølere og en funktion til styring af systemet.


- Planen er at indsamle pålidelige data hen over vinteren, siger Maxie Beutler, som sammen med Nicole Sommerlatte er ansvarlig for forsøgene. 


De indledende målinger er lovende. Afhængigt af, hvor meget sol de får, kan panelerne generere op til 1.700 watt. Med energien fra solcellemodulerne og akkumulatoren holdes temperaturen i lastrummet stabilt ved over to grader celsius.


Forskningsresultaterne vil vise, hvor stort potentiale, der egentlig er for at generere solenergi, mens lastbilen kører. 


- Det er naturligvis udelukkende spekulationer, men hvis vi kan bruge solenergi på et senere udviklingstrin, eksempelvis i køleenheder, industritrucks eller hybridteknologier, vil det bidrage markant til at skabe større bæredygtighed, siger Maxie Beutler.


- Ved at generere, akkumulere og anvende solenergi, mens man er på farten, kan man kombinere transport og energiproduktion, Matthieu Ebert, der leder projektet hos Fraunhofer ISE. 


- Det er altid en udfordring at forsøge at kombinere teknologierne fra to brancher, men i forbindelse med dette projekt samarbejder vi konstruktivt om at skabe innovative løsninger, siger han videre.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst