Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tysk miljø-organisation støtter rederi i klagesag

Torsdag 22. december 2016 kl: 11:21
Af: Redaktionen

Rederiet Scandlines får nu støtte af den tyske miljøorganisation NABU - Naturschutzbund Deutschland - i den klagesag, som rederiet har indbragt over for EU-Kommissionen. Baggrunden er en tvist mellem rederiet og EU-Kommissionen om EU-støtte til den planlagte Femernbælt-forbindelse for et beløb på indtil nu omkring 700 millioner euro

NABU har ved EU-Domstoen fået medhold i en klagesag mod EU-Kommissionens afgørelse om bistand til finansiering af den planlagte Femernbælt-forbindelse og må nu officielt støtte en klage fra rederiet Scandlines mod EU-Kommissionen. 


Baggrunden er en tvist mellem rederiet og EU-Kommissionen om EU-støtte til den planlagte Femernbælt-forbindelse for et beløb på indtil nu omkring 700 millioner euro. Rederiet klager over, at det statsejede danske bygge- og driftsselskab Femern A/S vis stilles bedre i konkurrencen med en privatøkonomisk virksomhed på grund af europæiske skattepenge og frygter, at der med disse midler anstiftes en priskamp, der er ruinerende for rederiet. NABU peger på, at Femern-projektets samlede finansieringsplan er baseret på den antagelse, at Scandlines vil indstille driften, når den faste Femernbælt-forbindelse er åbnet. Imidlertid har rederiet meddelt, at man fortsat vil betjene strækningen Rødby-Puttgarden.


 
NABU krævede i april for EU-Domstolen støtte til rederiets klage, da negative økologiske virkninger af hele projektet - også i støtteprocessen - er relevante for områdets miljø- og naturbeskyttelse og skal bedømmes derefter. Af disse årsager har Retten indladt NABU i sagen, selv om dette forbund tematisk ikke direkte har med  støtteprocessen at gøre. 


- Rettens afgørelse styrker miljøforbundenes position også ved for dem tidligere utypiske processer som EU-finansiering af store infrastrukturprojekter. Dermed giver Retten også på europæisk niveau et vigtigt signal med hensyn til miljøforbundenes betydning i forbindelse med planlægninger af økologisk risikofyldte projekter og giver os lejlighed til her at anvende vores omfattende miljøkompetence og projektkendskab, siger NABU-forbundsdirektør Leif Miller.
 

NABU har i langt over ti år arbejdet imod den planlagte faste Femernbælt-forbindelse mellem den tyske ø Femern og den danske ø Lolland. 


- Dette mammutprojekt forbinder to rapsmarker i Tyskland og Danmark, men koster iberegnet tilkørselsstrækningerne på begge sider i alt omkring 13 milliarder euro. Det er dyrt, dårligt planlagt, gennemskærer et betydeligt europæisk beskyttet område og er ikke kun økologisk højrisikabelt for truede marsvin, siger Malte Siegert, der er Femernbæltekspert hos NABU. 


I denne uge er det desuden klart, at der i betragtning af latent utilstrækkelige danske fastsættelsesdokumenter og over 12.000 indvendinger på tysk side kommer flere tidsforsinkelser. I 2012 var det stadig forventet, at Femernbælt-forbindelsen skulle åbne 2018. Nu forventer projektets sponsorer tidligst projektet færdigt i 2030. 


- Danskerne kan hverken påvise et behov, sikre finansieringen eller gennemføre et projekt, der økologisk er i overensstemmelse med retten. Den lidet tillidsvækkende projektmanagement med under visse omstændigheder graverende negative virkninger er grund nok for NABU til at støtte klagen fra Scandlines mod dette risikoprojekt, siger Malte Siegert.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst