Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-Parlamentet er delt i søfartssag

Torsdag 15. december 2016 kl: 12:00
Af: Redaktionen

EU-Parlamentets Miljøudvalg har stemt for at inkludere skibsfart i EU’s kvotehandelssystem - det såkaldte ETS. Afstemningen i Miljøudvalget gik imod anbefalingen fra EU-Parlamentets Industriudvalg, som for en måned siden stemte for at holde skibsfarten ude af kvotehandelssystemet

Danmarks Rederiforening mener, at EU-politikerne i stedet for at lave europæisk særlovgivning i EU skal skubbe på for globale løsninger i FN’s søfartsorganisation (IMO).


Udfaldet af afstemningen i EU-Parlamentets miljøudvalg blev, at søfart skal inkluderes i EU’s kvotehandelssystem i 2023, hvis en global IMO-aftale om skibsfartens CO2-udledninger ikke er operationel fra 2021. 


Afstemning i miljøudvalget går imod en tilsvarende anbefaling fra Industriudvalget. Det efterlader EU-Parlamentets ordfører, Ian Duncan, med et vanskeligt mandat forud for Parlamentets forestående forhandlinger med EU’s ministerråd og EU-Kommissionen.


Den danske politikere Bendt Bendtsen, som sidder i EU-Parlamentets konservative gruppe (EPP) mener, at den tidsplan, som Miljøudvalget har foreslået, ikke tager hensyn til de internationale klimaforhandlinger.


- Ved at inkludere søfart i kvotehandelssystemet, hvis vi ikke har et operationelt internationalt system i 2021, har mine kollegaer desværre valgt en regional tilgang, der ignorerer de langsigtende konsekvenser for både for miljøet og Europæisk vækst. Når kun en lille del af den globale søfart går igennem europæiske havne, kan dagens afstemning i Miljøudvalget være med til at kortslutte køreplanen for de internationale klimaforhandlinger i FN’s søfartsorganisation, IMO, siger Bendt Bendtsen, som er medlem af EU-Parlamentets Industriudvalg.
 

- Industriudvalget bakker fortsat op om vores anbefaling om, at søfart skal reguleres globalt, for ellers sender vi bare søtransport og dermed europæiske arbejdspladser ud af Europa. Jeg vil følge de internationale beslutninger om det her meget tæt, påpeger han.

 
Med et delt EU-Parlament kan medlemsstaterne blive afgørende, hvis målet er at sikre, at skibsfart ikke bliver inkluderet i den endelige lovgivning, som efter planen bliver besluttet i andet kvartal af 2017.
 

Anbefalingen fra EU-Parlamentet kommer på et tidspunkt, hvor danske rederier har besluttet at reducere deres klimabelastning i samme hastighed som resten af verden for at nå målene i klimaaftalen fra Paris. Det betyder, at søfart lige som andre sektorer skal være CO2-neutral i anden halvdel af dette århundrede.
 

- Afstemningen var en unik mulighed for vores EU-politikere til at vise støtte til internationale fremskridt og for at holde IMO op på deres køreplan. I stedet for ender vi med, at signalerne fra EU er i modstrid med de internationale forhandlinger i IMO. Det gavner hverken klimaet eller søfarten. Danmarks Rederiforening vil ikke desto mindre fastholde en ambitiøs klimapolitik og arbejde for fremskridt i FN-regi, siger Simon C. Bergulf, der er EU-direktør i Danmarks Rederiforening.
 

Om søfart og EU’s kvotehandelssystem (ETS)
Siden 2005 har EU’s kvotehandelssystem (ETS) fungeret ved at sætte et loft for den samlede europæiske udledning af drivhusgasser, som begrænses år for år. Inden for dette loft kan virksomheder købe og sælge kvoter - det vil sige tilladelser til at udlede drivhusgasser. Kvotehandelssystemet har været udsat for en del kritik, hvorfor EU-Kommissionen i 2015 fremsatte et nyt lovforslag om at fremme omkostningseffektive reduktioner af drivhusgasser.

Da skibsfarten af natur er global og særdeles mobil, besluttede EU-Kommissionen, at skibsfart ikke skulle inkluderes i kvotehandelssystemet. Det blev afspejlet på internationalt plan i FN’s søfartsorganisation (IMO), hvor et obligatorisk system for dataindsamling og en køreplan for en maritim CO2-strategi blev vedtaget i oktober. Denne køreplan forudser, at der vedtages en indledende global strategi i 2018, som skal følges af en endelig aftale om reduktionsmål inklusiv en implementeringsstrategi, som er konsistent med Paris-aftalen, i 2023.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst