Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Forskningsprojekt bane vejen til udnyttelse af ledig kapacitet i lastbiler

Onsdag 14. december 2016 kl: 10:17
Af: Redaktionen

Godstransport med lastbiler må kunne udnyttes langt bedre, end de bliver i dag. Det er tanken bag et nyt forskningsprojekt, som har som mål at gøre det muligt for godstransporterhvervet at minimere kørsel med tomme og halvtomme biler og dele ledig kapacitet

En opgørelse fra EU-landene viser, at 24 procent af alle kørte kilometer med lastvogn sker med tomme biler, og at køretøjerne i gennemsnit kun fragter 57 procent af det, de egentlig har plads til. Målet for et nyt dansk projekt er et automatiseret logistiksystem til deling af overskydende kapacitet. Inspirationen kommer blandt andet fra alliancer i luftfarten, hvor selskaber også fragter passagerer for hinanden.


- Resultatet bliver et beslutningsstøttesystem, så de konkurrerende transportvirksomheder, der ønsker at være en del af slutproduktet, kan optimere driften. Virksomhederne vil spare på det, men det giver også værdi til samfundet, fordi mindre lastvognskørsel reducerer trængslen og udledningen af drivhusgasser, siger lektor og projektleder Kristian Hegner Reinau fra Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet.


GPS-registreringer vil vise, hvor lastbilerne befinder sig, og de tilsluttede transportvirksomheder skal komme med opdaterede oplysninger om overskydende eller manglende kapacitet til en fælles pulje. Desuden stiller de deres store flåder af lastvognstog til rådighed for test af systemet i deres daglige produktion.


Transportforskningsgruppen på Institut for Byggeri og Anlæg, Center for Logistik på M-TECH, IKE-gruppen på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet samt Center for Transportstudier på Imperial College London i England skal håndtere de mange data og udvikle de nye algoritmer og forretningsmodeller, der danner baggrund for systemet. 


Advokatfirmaet Bech-Bruun skal tackle de juridiske udfordringer i projektet, mens Dansk Erhverv er med for at fremme samarbejdet og dele viden fra projektet med andre relevante aktører.


Software-virksomheden Gatehouse A/S vil efterfølgende tilbyde den færdige løsning til alle store logistik-virksomheder. Gatehouse har i forvejen investeret kraftigt i at udvikle systemer, som globale transportører benytter til tracking og flådestyring.


- Når vi i forvejen har styr på, hvor bilerne befinder sig, kan vi også udvikle systemet til at kunne se, når de kører tomme rundt. Vi skal så have hjælp fra forskningen til at udvikle de algoritmer, der kan fortælle systemet, at nu giver det mening, at to konkurrenter fragter varer sammen, siger Michael Bondo Andersen, der er administrerende direktør i Gatehouse.


Freja Transport & Logistics A/S, der har hovedsæde i Skive, bidrager i projektet med data indsamlet via GateHouse fra Freja’s overvågede flåde. 


- Vores strategi er at være helt fremme i brug af nye teknologier på transportområdet, siger økonomidirektør Lars Bakkegaard hos Freja og tilføjer, at slutproduktet giver mulighed for betydelige besparelser, og at det kan løfte den danske transportbranche og forbedre dets internationale konkurrencekraft.


Hos Danske Fragtmænd har man samme forventning.


- Brug af data bliver en afgørende konkurrencefaktor i transportindustrien fremover. Projektet kan reducere vores udgifter, men det vil også generelt gøre os bedre til at udnytte de oplysninger, der gemmer sig i store datamængder, siger it-direktør Ulf Preisler hos Danske Fragtmænd.


Hos advokatfirmaet Bech-Bruun ser Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg, der er managing partner, frem til at deltage i projektet, som ligger i tråd med advokatfirmaets generelle fokus på fremtidens transport - herunder eksempelvis førerløse køretøjer.


Fakta om projektet
  • Innovationsfonden investerer 10,2 millioner kroner
  • Samlet projektbudget: 15,1 millioner kroner
  • Varighed af projektet: 3,5 år
  • Projektets officielle titel: DiRECTLY: Databaseret Realtids Kollaborativt Logistik System
  • Ifølge Danmarks Statistik kørte danske lastbiler i alt 1.577 millioner kilometer godstransport i 2015. Det svarer til godt 39.000 gange rundt om Jorden.
  • Ifølge en opgørelse fra EU-landende foregår 24 procent af de kørte kilometer med tomme lastbiler
  • Hvis lastbiler bliver pakket bedre, mindsker det behovet for at køre rundt med tomme biler. Dermed bliver der mindre trængsel på vejene, mindre forbrug af brændstof og mindre CO2-udledning til miljøet




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst