Udstationeringsdirektivet var til debat i EU-Parlamentet
Onsdag 19. oktober 2016 kl: 11:50
Af: RedaktionenBeskæftigelseskommissær Marianne Thyssen fremlagde tirsdag i sidste uge EU-Kommissionens forslag til en revision af det nuværende udstationeringsdirektiv, da medlemmer fra en række nationale parlamenter var samlet til offentlig høring i Udvalget for Beskæftigelse og Sociale Anliggender
Transportorganisationen ITD fremhæver fra debatten, at Marianne Thyssen i sin tale gjorde det klart for forsamlingen, at der er behov for en revision af det nuværende udstationeringsdirektiv, hvis man fremadrettet skal sikre fair konkurrence og respekt for arbejdstagernes rettigheder.
Transport- og logistikbranchen fik ikke tildelt megen opmærksomhed på mødet, da Marianne Thyssen i stedet henviste til det igangværende arbejde med den kommende vejpakke, som transportkommissær Violeta Bulc har ansvaret for, og som forventes præsenteret i det kommende år. ITD, Brancheorganisation for danske vejgodstransport er tilfredse med, at transport- og logistikbranchen højst sandsynligt får udarbejdet særskilt lovgivning om udstationering.
- Udstationeringsdirektivet var i sin oprindelige form tiltænkt byggesektoren, der er kendetegnet ved udstationeringer i et enkelt medlemsland over længere perioder. Det adskiller sig helt grundlæggende fra vores branche, hvor daglige grænsekrydsninger er hverdag for mange af vores medlemmer. Det er som at sammenligne æble og appelsiner, så det er nødvendigt at tage lovmæssigt hensyn til den virkelighed, siger chefkonsulent i ITD, Lars Nielsen.
Udstationeringsdirektivet er ofte et emne, der deler vandene i EU-Parlamentet og i de forskellige medlemslande. Den offentlige høring var heller ingen undtagelse, men beskæftigelseskommissær Marianne Thyssen stod fast på, at der er behov for en ny og fælles europæisk tilgang til udstationeringer.
- Vi har med blandt andet Frankrig og Tyskland set, hvad der sker, når enkelte medlemslande går enegang på det her område. Nu er der behov for helt klare regler fra EU på transportområdet, som skal implementeres ens over hele EU, så vi i fremtiden undgår, at vores virksomheder overbebyrdes med komplicerede og diskriminerende regler, siger Lars Nielsen.
Der er omkring to millioner udstationerede arbejdstagere fra primært byggesektoren i Europa, hvilket svarer til omkring en procent af den samlede beskæftigelse. EU-Parlamentet forventes at stemme om deres holdning til EU-Kommissionens udspil i april næste år.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |