Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Elbus-konference: Teknologien er klar, afgifter spærrer for udbredelsen

Fredag 30. september 2016 kl: 10:23
Af: Mikael Hansen

Elbus-konference: Teknologien er klar, afgifter spærrer for udbredelsen
Overborgmester Frank Jensen fortalte at Københvans Kommune har sat penge af til elbusser allerede i 2017.

Budskaberne fra elbuskonferencen på Christiansborg den 29. september er klare: Teknologien fungerer og trafikselskaber og operatører er klar til at tage udfordringen op. Københavns Kommune går foran med prioritering af elbusser i budgettet for 2017. Den høje elafgift på strøm til elbusser er dog en særskilt forhindring for introduktion af elbusser i Danmark.

Elbus-konference: Teknologien er klar, afgifter spærrer for udbredelsen
Elbuskonferencen i Fælllessalen på Christiansborg var velbesøgt.
Elbusser er det nyt sort i den kollektive trafik sektor for tiden. Københavns Kommune satser på elbusser som den vigtigste klima- og miljøvenlige teknologi på vejen til CO2-neutralitet allerede fra 2017.  Volvo har valgt den elektriske vej. Trafikselskabet Movia og busoperatøren Keolis meldte også klar – med visse forbehold. Den efterlyste standard for ladeudstyr til opladning på ruten (opportunity charging) er også stort set på plads. Alle de store busproducenter har tilsluttes sig en fælles norm – nu mangler kun den formelle standardiseringsproces.


Det var de glade budskaber fra elbuskonferencen på Christiansborg, som Dansk Elbil Alliance havde arrangeret.


En tidsel i buketten: Elafgiften
Der er dog én stor forhindring for udbredelse af elbusser i Danmark, nemlig en skyhøj energiafgift, 220 gange højere end afgiften til eltog, meto og letbaner. Stort set alle talere betonede vigtigheden af en afgiftslettelse for elbusser.
De to deltagende transportpolitikere Rasmus Prehn (S) og Søren Egge Rasmussen (Enhl.) lovede at bringe sagen videre til deres partiers skatteordførere. De to politikere var også enige om, at EU måtte udfordres på området, hvis der stod EU-regler i vejen for afgiftslettelsen.


Elbusser og buskontrakter
Elbusser er stadig dyrere i anskaffelse end dieselbusser. Den udfordring tog Movias direktør Dorthe Nøhr Pedersen under behandling. Hun vurderede, at elbus-teknologien vil kunne integreres i kontraktsystemet fra 2019. Indtil da må elbusser anskaffes og drives på særlige aftaler. Movia foretrækker funktionskrav, frem for teknologikrav. De springende punkter er efter Dorthe Nøhr’s opfattelse: oppetid, eftermarked, standardisering af ladeudstyr og aftaler om ansvar for ladeudstyr.


Adm. direktør Peter Lanng Nielsen, Keolis Danmark, kunne melde klar til elbusser. Betingelsen var dog en tæt dialog med trafikselskaberne om en tilpasning af udbuds- og kontraktsystemet. Peter Lanng efterlyste klar tale fra trafikselskaberne.

- Hvis I vil have elbusser, så skriv det direkte. Vi vil gerne levere det, som trafikselskaberne og kommunerne ønsker, det kræver klarhed i udmeldingerne.


Peter Lanng Nielsen foreslog en overordnet prioritering, hvor elbusser først bør sættes ind i de tætte byområder med mange passagerer.


Det virker
Den afsluttende bemærkning om elbusteknikken kom fra driftsdirektør Tim Valbøl fra busselskabet Umove, som driver de to elbusser i forsøgsprojektet på Movia linje 3A.

- Elteknikken i bussen og ladeteknikken fungerer uden problemer. Chaufførerne er begejstrede for elbusserne. Vi har dog nogle af de sædvanlige startvanskeligheder med nye busser. Det er automatiske døre, der ikke vil åbne og lukke, og andre mekaniske problemer.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst