Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Mercedes-Benz præsenterede sin tunge el-lastbil på IAA

Torsdag 22. september 2016 kl: 20:59
Af: Redaktionen

Mercedes-Benz Urban eTruck tiltrak sig opmærksomheden, da den blev præsenteret på Daimler’s stand på IAA-messen i Hannover, der officielt åbnede torsdag og varer til og med torsdag 29. september. Urban eTruck er særlig eldrevet lastbil til distributionskørsel med en totalvægt på 26 ton og en rækkevidde på 200 kilometer. Bilen kan reducere støj- og emissionsniveauer markant i bymiljøer

Urban eTruck er, som navnet antyder, udviklet til bytrafik og specielt tung distributionskørsel af for eksempel fødevarer til supermarkeder og lignende. Den tre-akslede lastbil har ingen traditionel diesel- eller gasmotor og gearkasse under førerhuset, men en elektriskdrevet bagaksel med to trefasede 400 V-motorer på hver 125 kW ved hjulnavene på drivakslen. Det giver lastbilen en effekt på 335 hk og et drejningsmoment på 2 gange 500 Nm.


Da elmotorer leverer det fulde moment fra starten, har Urban eTruck køreegenskaber, der er ideelle i bytrafik. Desuden er den meget lydsvag.


Lastbilen har tre batterimoduler på i alt 212 kWh. De sikrer giver en rækkevidde på omkring 200 km, hvilket er mere end nok for de fleste distributionsbiler på deres daglige ruter. Batterierne kan lades fuldt op igen på to timer.


I konceptet indgår også, at kørslen med de forskellige biler automatisk planlægges, så energien bliver brugt så effektivt som muligt. Dertil kommer muligheden for at oplade stationære batterier på terminaler på tidspunkter, hvor strømmen er billig.


Ved nedbremsning under kørsel oplades batterierne ved, at de elektriske motorer fungerer som generatorer, der er med til at bremse bilen op. Det reducerer også belastning og slitage på de almindelige bremser.


Batterier, elmotorer og øvrige komponenter vejer i alt ca. 1,7 ton mere end tilsvarende komponenter på en dieseldrevet lastbil. Men da EU-Kommissionen ønsker at øge den tilladte totalvægt på køretøjer med alternative drivlinjer med op til et ton, betyder det, at Urban eTruck kun har cirka 700 kg mindre nyttelast end en sammenlignelig lastbil med traditionel motor.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst