Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ekstra lang bus fra Malmö var på besøg i København

Torsdag 22. september 2016 kl: 20:48
Af: Redaktionen

Folk spærrede øjnene op, da MalmöExpressen gæstede Den Kvikke Vej i København. Movia og Nordjyllands Trafikselskab bød politikerne med på en tur - og begejstringen var ifølge deltagerne fra Danske Busvognmænd stor

Busserne, der kører MalmöExpressen, er 24 meter lange ledbusser med to led produceret af belgiske Van Hool. Bustypen hedder Exqui.City og er et af de emner, somVan Hool gerne snakker om under den igangværende transportmesse IAA i Hannover


Busser af den type med to led og plads til betydligt flere passagerer end de almindelige ledbusser på 18,75 meter bør efter trafikselskaberne Movia og Nordjyllands Trafikselskab hurtigst muligt kører ud på gader og veje i BRT-systemer - Bus Rapid Transit - i danske byer. Derfor havde de i fællesskab inviteret transportpolitikere, borgmestre, rådmænd og andre interesserede til at tage en tur i bussen, der i dagens anledning tog den Den Kvikke Vej mellem Nørreport og Gentofte, hvor Exqui.City-bussen passer ind som fod i hose.


- I Aalborg har vi et stort transportbehov. Vores busser er overfyldte, og tilvæksten i byen er så stor, at vi ikke bare kan opgradere med flere afgange, sagde borgmester og formand for Nordjyllands Trafikselskab Thomas Kastrup-Larsen. 


- En BRT løsning med treleddede, højklassede busser er noget, vi er dybt interesserede i, sagde han videre.


Thomas Kastrup-Larsen understregede, at Aalborg Kommune sigter efter en BRT-løsning, der skal være ’state-of-the-art’. Med andre ord en BRT-løsning, der lever op til de højeste standarder i forhold til busperroner, billettering, fremkommelighed, køreunderlag og miljøpåvirkning. Håbet er, at projektet kan skabe inspiration andre steder i landet. 


Ind til for et år siden, havde Aalborg Kommune planer om en letbaneløsning. Men det økonomiske grundlag kunne ikke etableres, da der efter valget i juni sidste år - og det efterfølgende regeringsskiftet - ikke var politisk flertal for at støtte projektet fra statens side.


Loven er lukket for de lange busser
Men før ekstra lange busser, som dem, der kører i Malmö og i eksempelvis Hamburg, kan komme ud at køre i Danmark, er der nogle begrænsninger, der skal ryddes af vejen.


Som det er nu, skal ledbusser holde sig på eller under 18,75 meter i længden. Og dermed er der lukket for lange ledbusser som Van Hool’s, Exqui.City


trafikselskaberne Movia og Nordjyllands Trafikselskab mener også, at BRT-stationer bør være omfattet af stationsnærhedsprincippet, så de afledte udviklingsmuligheder kan understøtte anlægsinvesteringerne i BRT-infrastruktur. Anlægning af BRT-infrastruktur bør også - ligesom skinnebåren trafik - kunne medfinansieres af statslige midler.


Politikerne Kristian Pihl-Lorentzen (V), Rasmus Prehn (S) og Karsten Hønge (SF) fra Folketingets transportudvalg lyttede til kommunernes og trafikselskabernes ønsker og visioner i forhold til BRT.


Danske Busvognmænd håber, at begejstringen vil blive fulgt op af tiltag, der kan udbrede BRT i Danmark.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst