Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

VW-varevogn har fået el-Crafter

Onsdag 21. september 2016 kl: 21:18
Af: Redaktionen

På IAA-messen, der finder sted i Hannover i dagene 22. september til og med 29. september, præsenterer Volkswagen Erhvervsbiler den første eldrevne Crafter, der er en konceptbil, som demonstrerer næsten produktionsklar nulemissionsløsning for varetransport i byer

VW-varevogn har fået el-Crafter
Volkswagen Erhvervsbiler har fra starten i udviklingen af den nye Crafter arbejdet med en el-drevet version og således kunnet optimere konstruktionen af Crafter’en til en dag at skulle have en el-motor i stedet for en dieselmotor. Det betyder, at der ikke er gået på kompromis med de funktionelle kvaliteter i forhold til en Crafter med dieselmotor.


VW’s e-Crafter har ligesom de øvrige Crafter-modeller et varerumsvolumen på 11,3 kubikmeter og en maksimal højde i varerummet på op til 1.961 mm. Varerummets bredde mellem de bageste skærmkasser er på 1.380 mm, og lasten kan mål op til 4.855 mm i længden, hvilket betyder, at e-Crafter har uændrede indre mål i forhold til en Crafter med en dieselmotor.


Med en 4,2 ton totalvægt accelereres e-Crafter op til en topfart på 80 km/t ved hjælp af en el-motor på 100 kW. Dermed er e-Crafter tilstrækkelig motoriseret til at klare kørsel både inde i centrum af byerne og på større motortrafikveje. Takket være et maksimalt drejningsmoment på 290 Nm, der er tilrådighed med det samme, accelererer e-Crafter overlegent selv, når nyttelasten på 1.709 kg er udnyttet fuldt ud.


e-Crafters batteripakke består af 312 celler og har en maksimal kapacitet på 43 kWh, og varerummets dimensioner er bevaret, idet batteriet er placeret under gulvet. Afhængig af bilens konfiguration giver batteriet en rækkevidde på over 200 km, og det er muligt at lade batteriet 80 procent op på 45 minutter.


Volkswagen Erhvervsbiler har i udviklingen af e-Crafter taget højde for en fremtidig udvikling indenfor batteriteknologi, der - afhængig af kundeønsker og specifikationer - vil kunne byde på en rækkevidde på op mod 400 km.


Den nye e-Crafter konceptbil skiller sig ud fra dieselversionerne ved at være lakeret i en speciel Reef Blue metallak og matchende lakerede kofangere og beskyttelseslister og en blå stribe i kølergrillen. Ligesom Volkswagens øvrige eldrevne modeller bærer også e-Crafter de karakteristiske C-formede LED-kørelys i den forreste kofanger.


Interiøret adskiller sig også fra dieselversionerne, ved at instrumenteringen har et ’power meter’ i stedet for en omdrejningstæller, der er blå syninger på det læderbeklædte rat og titanium sorte sæder med blåt mønster.


Tekniske data:
  • Drivlinje: elmotor
  • Effekt: 100 kW
  • Drejningsmoment: 290 Nm
  • Batteri: Lithium-ion (26 x 12 celler)
  • 43 kWh
  • 384 V
  • Ladetid: 45 min. (ved 40 kW) DC 40 kW
  • Tilladt totalvægt: 4.250 kg
  • Topfart: 80 km/t
  • Rækkevidde: 208 km
  • Egenvægt. 2.541 kg
  • Nyttelast: 1.709 kg
  • Varerumsvolumen: 11,3 m3


De første e-Crafter vil efter planen leveres til kunder i løbet af 2017.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst