Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-direktiv om efteruddannelse fjerner forskelsbehandling

Tirsdag 20. september 2016 kl: 17:00
Af: Redaktionen

Danske chauffører har ind i mellem undret sig over, at deres udenlandske kolleger ikke skulle opfylde samme krav med hensyn til efteruddannelse, som de selv skulle gøre. Nu har EU har bestemt, at kravene skal være ens, uanset i hvilket land, man hører hjemme

Hidtil har danske chauffører med chaufføruddannelses-bevis været pålagt et fremskyndet uddannelseskrav for EU gods- og busefteruddannelse.


Beviset skal fornyes hvert femte år, så de først krævede kursister har været på fornyelses kursus, inden EU direktivet trådte i kraft. 


Hos den lille vognmandsorgansation FDL er man ud fra princippet “bedre sent end aldrig” tilfreds med, at uligheden er fjernet.


- 10 september blev den urimelige forskelsbehandling omsider fjernet, og det var ikke for tidligt, man kom til fornuft, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. 


Han peger på, at EU-kravet gælder for alle medlemsstater, så det ikke kun er den danske chauffør i førerhuset på en dansk lastbil, som får bøde for manglende kursusbevis. Den udenlandske makker i sædet ved siden af skal ligesom den udenlandske lastbil med udenlandsk chauffør straffes efter den samme lov: Intet gyldigt uddannelse- eller efteruddannelsesbevis betyder omgående kørselsforbud.


Som dokumentation for udlægningen fremfører FDL følgende:

Teksten i vejledningen om kvalifikationsbeviset er klar:
Ved kørsel i udlandet vil chauffører med erhvervede rettigheder (dvs. chauffører, der har taget kørekort til kategori D (bus), før den 10. september 2008, og chauffører, der har taget kørekort til kategori C (lastbil), før 10. september 2009), ikke kunne straffes for manglende medbringelse af chaufføruddannelsesbevis før indpasningsordningens udløb, henholdsvis 10. september 2015 for buschauffører og 10. september 2016 for godschauffører.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Der er behov for styrket samarbejde
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Transportorganisation genvalgte bestyrelsesmedlemmer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst