Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederierhvervet i Danmark viser mange forskellige side

Tirsdag 20. september 2016 kl: 11:23
Af: Redaktionen

Danmarks Rederiforening har offentliggjort en ny rapport udarbejdet af COWI. Rapporten giver flere nye vinkler på skibsfartens betydning for den bredere danske økonomi fordelt helt ud på kommune- og valgkreds-niveau. Samtidig sætter den også fokus på skibsfartens betydning for Danmarks makroøkonomiske stabilitet

Skibsfarten er med en årlig eksport på 200 milliarder kroner Danmarks største eksporterhverv, og det samlede Blå Danmark giver beskæftigelse til 100.000 mennesker i Danmark. Disse og andre overordnede tal er slået fast i tidligere rapporter om skibsfartens betydning for Danmark. 


En ny COWI-rapport finansieret af Den Danske Maritime Fond viser, at der fortsat er mange mulige vinkler til at belyse skibsfarten i det lille kongerige, der blander ig blandt verdens største, når det gælder søfart.


Rapporten viser blandt andet skibsfartens betydning i lokale økonomier - et forhold som ikke tidligere har været belyst i samme omfang.


- Det er vigtigt at kende erhvervets betydning for hele landet helt ned i detaljen. Den her rapport viser tydeligt, at rederierhvervet både fylder meget omkring Hovedstaden og samtidig kommer hele landet til gode. Groft sagt kan man sige, at omsætningen især fylder i hovedstaden, mens beskæftigelsen fylder hele vejen ud i de danske yderkommuner, siger Jacob K. Clasen, der er underdirektør i Danmarks Rederiforening.


Rapporten viser eksempelvis, at en lang række såkaldte yderkommuner årligt modtager store skatteindbetalinger fra ansatte i danske rederier. Og danske søfolk bidrager til liv og aktivitet i netop yderkommunerne, hvor cirka halvdelen af søfolkene bor.


- Det er opsigtsvækkende, at rederiansatte betyder så meget for økonomien i yderkommunerne. Tag eksempelvis en søfartstung Svendborg Kommune som årligt modtager samme skattebidrag fra rederiansatte, som den markant større Aarhus Kommune gør det. Dertil kommer forbrug i lokalområdet fra de mange søfolk, hvilket der ikke er regnet på her, siger Jacob K. Clasen.


Det fremgår også, at skibsfartens store eksport udgør en vigtig buffer for dansk økonomi i tilfælde af valutakrise. I krisesituationer kan skibsfartens bidrag alene afbøde et fald i bruttonationalproduktet (BNP) på anslået 2-3 procent, hvilket svarer til 40-60 milliarder kroner.


- Det har været et spændende projekt at arbejde på, og faktisk er det første gang, at man har zoomet helt ind på kommune- og valgkredsniveau. På grund af de mange nye måder at anskue data i rapporten valgte vi også at præsentere metoden på Trafikdage 2016 i Aalborg for nylig, siger Svend Torp Jespersen fra COWI.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst