Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Scanias nye lastbilprogram er blevet endnu mere strømlinet

Onsdag 24. august 2016 kl: 15:49
Af: Redaktionen

Scanias nye lastbilprogram er blevet endnu mere strømlinet

Scania fornyer med sin nye lastbilserie hele sit førerhusprogram. Først introduceres en ny R-serie sammen med en helt ny S-serie, der er den svenske lastbilproducents nye ny topmodel med plant gulv

Scanias nye lastbilprogram er blevet endnu mere strømlinet
Scania fremhæver de nye førerhuse som værende stærkere, sikrere og mere aerodynamisk end de nyværende optimerede førerhuse.
De har en modulopbygget konstruktion, der gør eventuel reparation af førerhusene enklere.

Derudover er forakslen placeret i en ny position lastbilerne har fået et lavere tyngdepunkt, som øger sikkerheden og kørekomforten.
Scania’s nye lastbilserie er også verdens første med gardinairbags i siden som beskyttelse, hvis lastbilen skulle ruller rundt.


Scanias nye generation af lastbiler er designet, udviklet og produceret af Scanias egne designere. Det grundlæggende design af førerhusene er blevet udviklet i tæt samarbejde med Scanias søsterselskab Porsche Engineering. Det nye førerhusprogram deler ikke komponenter med Scanias eksisterende førerhuse, men de karakteristiske Scania-egenskaber er videreført og videreudviklet.

Førerhusene bliver fremstilles i Scania’ nyopførte produktionsanlæg i Oskarshamn i Sverige.


Strømlinet førerhus giver mindre brændstofforbrug
Hvad angår eksteriøret har Scania lagt stor vægt på aspekter omkring aerodynamik og dermed brændstofforbrug. Hver overflade på fronten, langs siderne og under køretøjet er optimeret med tanke på så lav cw-værdi som muligt. Komponenter som vinduesviskere, sidespejle og alle former for forskellige lygter er designet med lav cw-værdi for øje. Et konkret eksempel er, at solskærmen ikke er standardudstyr. Udstyr såsom vindafvisere og sideskørter er omhyggeligt integreret i det overordnede design og har fået lige så stor opmærksomhed under udviklingsfasen, som andre dele.


- I vores jagt på faktorer, som indvirker negativt på brændstofforbruget, har aerodynamik været en særlig vigtig faktor, siger chefen for førerhusudviklingen hos Scania, Göran Hammarberg, og fortsætter:


- Sammenlignet med vores modeller fra den nuværende generation, som allerede indtager en førerposition i branchen, har vi yderligere reduceret cw-værdien. Dette indvirker øje­blikkeligt på brændstofforbruget, hvor de aerodynamiske forbedringer alene resulterer i 2 procent brændstofbesparelse. Set over en langturslastbils samlede levetid vil dette have en betydelig indvirkning på både rentabilitet og miljø, ikke mindst når man tænker på, hvor ekstremt mange kilometer denne køretøjstype kører i løbet af sin levetid.


- Det er et spørgsmål om umiddelbart små, men i det lange løb afgørende detaljer og funktioner, understreger Kristofer Hansén, Scanias designchef.


- Alle spaltemål og tolerancer er minimeret. God aerodynamik hjælper også med til at sænke støjniveauet både in­den i og uden for køretøjet. Det samme gælder udpræget brug af støj- og vibrationsab­sorberende materiale, såsom tæpper og ekspanderende dæmpningsmateriale i forskellige hulrum.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst