Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

En særlig Volvo har sat hastighedsrekord

Onsdag 24. august 2016 kl: 11:10
Af: Jesper Christensen

En særlig Volvo har sat hastighedsrekord


Volvo Trucks' The Iron Knight er verdens hurtigste lastvogn - gange to. Den har slået hastighedsrekorden i kategorierne 500 og 1.000 meter fra stående start. Rekordvinderen er specialbygget i alle detaljer bortset fra motoren og den serieproducerede I-Shift-gearkasse med dobbeltkobling




Volvo Trucks' The Iron Knight, der blev kørt af Boije Ovebrink, har nu vundet de officielle hastighedsrekorder for distancerne 500 og 1000 meter. Under arbejdet på lastvognen fandt et ekspertteam fra Volvo Trucks nye og fremsynede måder at kombinere teknologi med design. 


- Dette viser, at vores I-Shift-gearkasse med dobbeltkobling har et enormt potentiale, og at det ikke svigter dig under ekstreme forhold. Det faktum, at vinderen af disse verdensrekorder bruger den samme gearkasse som den, der sidder i vores serieproducerede FH-lastvogne, er noget, vi virkelig er stolte af, siger Claes Nilsson, der er administrerende direktør for Volvo Trucks.


Med en gennemsnitshastighed på 169 km/t og en tid på 21,29 sekunder slog The Iron Knight den internationale hastighedsrekord for 1.000 meter fra stående start. Den slog også den tilsvarende rekord for distancen på 500 meter med 131,29 km/t og 13,71 sekunder. Det rekordvindende løb foregik på en lukket testbane i Nordsverige.


- Specialister fra flere forskellige Volvo Trucks-afdelinger har arbejdet tæt sammen på at udvikle en lastvogn med en uovertruffen ydelse. Bortset fra Volvo Trucks' drivline, som er selve hjertet i The Iron Knight, har vi håndbygget lastvognen hele vejen igennem. Det faktum, at det er lykkedes os at sikre ikke blot én rekord, men to er absolut fantastisk, siger Olof Johansson, der er tekniker hos Volvo Trucks.


Bag rattet i The Iron Knight sad Boije Ovebrink, der har over 30 års erfaring med racerløb i både bil og lastvogn. Han har tidligere slået fem hastighedsrekorder og i 1994 blev han europæisk Truck Racing Champion. 


- Volvo Trucks' The Iron Knight kan opsummeres med ét enkelt ord: perfektion. Den er flot at se på og har et kraftcenter, der er uden sidestykke, når speederen trædes i bund. Det er den tredje rekordvindende lastvogn, jeg har kørt, og jeg kan ikke forestille mig nogen bedre opfølgning på Wild Viking og Mean Green, siger Boije Ovebrink.


Sådan foregik rekordløbene
Løbene fandt sted på "Skellefteå Drive Center", der er en tidligere flyveplads uden for Skellefteå i Nordsverige. Hastighedsrekorden blev overvåget og godkendt af det internationale motorsportsforbund, FIA. Lastvognen dækkede distancen i begge retninger. Den gennemsnitlige tid og hastighed blev beregnet på baggrund af disse to løb. Det rekordvindende resultat, som FIA præsenterer, er gennemsnitshastigheden for de to racerløb.


Volvo Trucks' tidligere rekordvindende lastvogne
  • 2007: "The Wild Viking" (1600 hk) slog verdensrekorden for distancen 0-1000 meter fra stående start med en gennemsnitshastighed på 158,8 km/t.
  • 2010: Rekorden for den samme distance blev slået af "NH D16" (1800 hk), der nåede en gennemsnitshastighed på 166,7 km/t.
  • 2011: Hybridlastvognen "Mean Green" (dieselmotor på 1800 hk plus en elmotor på 300 hk) satte en ny rekord for 0-500 og 0-1000 meter fra stående start med en gennemsnitshastighed på hhv. 115,3 km/t og 152,2 km/t.
  • 2012: "Mean Green" havde en flyvende start i 1000 meter-kategorien og satte en ny rekord med en gennemsnitshastighed på 236,6 km/t.


The Iron Knight - en rekordvindende lastvogn
  • Med 2400 hk, et drejningsmoment på 6000 Nm og en vægt på 4,5 ton har The Iron Knight et forhold mellem kraft og vægt, der er over 0,5 hk/kg.
  • Den centermonterede motor er en betydeligt modificeret D13-enhed med vandkølet ladeluftkøler og fire turboladere.
  • I-Shift-gearkassen med dobbeltkobling bevarer momenttilførslen under gearskift. Bortset fra en forstærket kobling (skiverne og trykpladerne er i sintermateriale) bruger The Iron Knight den samme gearkasse som den, der er monteret i serieproducerede Volvo FH-lastvogne.
  • Elektronisk udstyr er holdt på et minimum for at sænke køretøjets vægt.
  • Softwaren er blevet omprogrammeret til at tillade den højeste ydelse.
  • Førerhuset er blevet optimeret aerodynamisk og er i fiberglas. Sideskørterne har store luftindtag, der leverer køleluft til motoren.
  • Under rekordforsøget nåede The Iron Knight op på en tophastighed på 276 km/t.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst