Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DIREKTØR I VOGNMANDSORGANISATION:

Den britiske udtræden må være et signal til EU om at erkende problemernes omfang

Fredag 24. juni 2016 kl: 10:05
Af: Redaktionen

Et flertal blandt vælgerne i Storbritannien har valgt EU fra. Det er resultatet af den folkeafsteming, der torsdag blev gennemført i Storbritannien, som før Anden Verdenskrig var hovedlandet i et imperium, hvor man kunne sige, at solen aldrig gik ned. Resultatet vil påvirke EU-samarbejdet - også når det gælder transport. Det har affødt en kommentar fra administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL, Erik Østergaard, som blandt andet siger: - Det understreger, at den fri bevægelighed uden nævneværdige restriktioner har nået en grænse

DTL’s direktør betegner resultatet som yderst beklageligt og skadeligt for det europæiske samarbejde.


- For Storbritannien har været en vigtig og loyal samhandelspartner i EU, siger Erik Østergaard.


Det gælder også på transportområdet, hvor særligt små og mellemstore transportvirksomheder, der baserer deres forretning på eksport og på samarbejde med britiske virksomheder kan få det svært i fremtiden.


- Dette er både en lussing og en lektie for EU, som nu må bruge alle sine kræfter på at genindføre stabilitet i regionen og tro på fremtiden. Det understreger, at den fri bevægelighed uden nævneværdige restriktioner har nået en grænse, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Når folk oplever, at deres job og udkomme forsvinder og overtages af andre, eller bunden slås ud af løn- og arbejdsvilkår, så kommer der en reaktion. Den britiske exit er derfor en voldsom lussing til et EU, som hellere bruger tid på at sagsøge medlemslandene, fordi de forsøger at gardere sig mod unfair konkurrence, i stedet for at finde løsninger, som borgerne kan se skaber fremskridt og fair vilkår.


Erik Østergaard fremhæver, at vognmandsorganisationen DTL fortsat mener, at det europæiske samarbejde er vejen frem, og at der er behov for fælles regler og harmoniseret gennemførelse. 


Han peger også på, at det også vil være tilfældet for Storbritannien, hvis britiske vognmænd vil skulle fortsætte med at operere på kontinentet. Han understreger også, at forhandlingerne om vejtransportpakken vil fortsætte - blot uden Storbritannien.


Erik Østergaard mener, at det nu er ekstra påkrævet med at få løst vejtransporterhvervets problemer.


- Alt for ofte har vi set juridiske usikkerheder skabt af gråzoner og huller i lovgivningen, som har ført til unfair konkurrence og risiko for social dumping. Den britiske udtræden må give et signal til EU - også på transportområdet - om at erkende problemernes omfang og blandt andet gennem vejtransportpakken at få skabt en løsning på skismaet om, hvordan fri bevægelighed af ydelser og arbejdskraft harmonerer med landenes ønske om ikke at få lagt egne markeder ned, siger Erik Østergaard.

 
I praksis vil der ifølge oplysninger fra Nordic Logistics Association (NLA) formentlig ske det, at Storbritannien påbegynder en udtrædelsesprocedure efter artikel 50 i Lissabon Traktaten, hvilket betyder, at der skal indgås en udtrædelsesaftale med EU.

Disse forhandlinger kan pågå i to år, men kan forlænges, hvis alle EU-lande er enige om det. Men selve udtrædelsen skal under alle omstændigheder ske senest efter to år.
 
Det er - også ifølge NLA - usikkert, om Storbritannien allerede nu kan begynde forhandlinger om en parallelaftale med EU på linje med EØS-aftalerne, som blandt andet Norge er en del af, eller om dette skal vente til efter Storbritanniens endelige udtrædelse af EU.   




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst