Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kalundborg Havn vil være containerhavn for hele Sjælland

Mandag 13. juni 2016 kl: 13:05
Af: Redaktionen

Københavns containerhavn skal senest i år 2020 flytte fra sin nuværende placering i Nordhavnen til en ny lokation. På den baggrund slår Kalundborg Havns direktør, Bent Rasmussen, i dag i dagbladet Børsen til lyd for, at Kalundborg Havn kan blive Sjællands nye containerhavn. I et debatindlæg gør han det klart, at Kalundborg Havn med en god placering, dybt vand og et stort havneareal er et indlysende valg som nyt centrum for containertrafikken på Sjælland

Kalundborg Havn vil være containerhavn for hele Sjælland
- Kalundborg lægger allerede i dag havn til den største industrikoncentration uden for Københavnsområdet. Sammen med de tre øvrige havne i bunden af Kalundborg Fjord udgør Kalundborg Havn et af landets største maritime miljøer og står hver dag for en omfattende skibs- og godsomsætning. Vi breder os samtidig over et betydeligt havneareal, som vi inden 2020 har mulighed for at udvide med hele 400.000 kvadratmeter, siger Bent Rasmussen.


En anden af havnens helt store styrker er vanddybden, som spiller en væsentligt rolle for skibstrafikken. Alle prognoser peger på, at fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og allerede nu begrænser små vanddybder sejladsen i de danske havne.


- Her står Kalundborg Havn stærkt, idet vi med 15 meters vanddybde i både indsejlingskorridoren og ved vores kajer tilbyder Sjællands dybeste havn. Samtidig ligger vi helt centralt placeret for sø-trafikken med havn lige ud til dybvandsruten fra Nordsøen til Østersøen, siger Bent Rasmussen


Der har været overvejelser om at lægge en ny containerhavn syd for København. Men problemet med den løsning er, at skibe der kommer nordfra og stikker dybere end 7,7 meter skal hele vejen ned og rundt om Sjælland og derefter op i Øresund sydfra. Dette skyldes Drogden-renden - farvandet mellem Amager og Saltholm - der kun har en vanddybde på 7,7 meter. Det vil give en væsentligt øget mersejltid, med betydelige  ekstraomkostninger for skibene til følge.


- Vi vil kort sagt være et oplagt sted for en ny sjællandsk containerhavn, da det vil være en fremtidssikker løsning, der ikke kræver investeringer fra statskassen. Vi udbygger havnen for egne midler, men har i dag allerede god plads til at kunne overtage containertrafikken fra København, siger Bent Rasmussen, der håber at langt flere containere i fremtiden vil finde vej til Kalundborg Havn.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst