Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
NATMAND I BUSBRANCHEN:

En bus er vasket og klargjort på et kvarter

Tirsdag 31. maj 2016 kl: 10:58
Af: Mikael Hansen

Det er specialister – moderne natmænd - der rengør og klargør dagens godt brugte busser til næste dags kørsel. Klargøringsholdet arbejder om aftenen og om natten. Magasinet Bus har talt med Sebastian Ismalilovski, indehaver af firmaet Genco, som står for renholdelse og klargøring af busser hos De Blaa Omnibusser i Holte

NATMAND I BUSBRANCHEN: : En bus er vasket og klargjort på et kvarter
Klokken 18 starter arbejdsdagen for holdet på 4 rengørings- og klargøringsmedarbejdere i vaskehallen hos De Blaa Omnibusser i Holte. Den første bus bliver kørt til tankning og derefter ind i vaskehallen, og fejemanden tager fat på at feje gulvet og rydde op, hvis der ligger affald i bussen. Samtidig begynder den, der har tanket at tjekke bussens forsyning med foldere m.v. og eventuelt skrive fejlsedler til værkstedet, den næste har klud og spand med sig og tørrer snavsede flader af, den sidste vasker gulvet. Ca. 11 minutter senere forlader alle mand bussen, dørene lukkes og vaskeanlægget startes. Endnu 4 minutter senere kan bussen køres ud med enten et OK-skilt i forruden til morgenchaufføren eller et rødt STOP-skilt til natmekanikeren. Det blev 15 minutter til en bus, og nu er holdet klar til den næste, og den næste og den næste…….


Sådan fortsætter det til ca. kl. 21.30. Så er dagbusserne gjort klar. Der er nu pause til ca. 23.30. Så kommer de første aftenbusser hjem, og de får samme tur. Normalt kører den sidste bus ud af vaskehallen kl. 01.30, og så kan vasketeamet pakke sammen og køre hjem.


Chefen for vaskeholdet er Sebastian Ismaililovski, og det er hans lille firma Genco med fem ansatte, som står for rengøring og klargøring af alle De Blaa Bussers 66 busser. De fleste bybusoperatører bruger i dag eksterne firmaer til rengøring og klargøring af busserne. Der er typisk tale om små, specialiserede firmaer, som har tidligere buschauffører som ejere.

Sådan én er Sebastian Ismaililovsky også. Han har været restauratør, taxichauffør, indehaver af et dækfirma og buschauffør.


Interesserede kan læse hele artiklen om natmanden i busbranchen I Magasinet Bus 5 - 2016 - klik her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst