Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Trafikselskaber: Drop forkerte fakta om Flextrafik

Tirsdag 31. maj 2016 kl: 10:06
Af: Redaktionen

Dette indlæg fra Morten Andersen, formand for Trafikselskaberne i Danmark er tidligere blevet bragt som læserbrev i dagbladet Børsen som reaktion på en kritisk artikelserie om Flextrafik. Morten Andersen (V) er også borgmester i Nordfyns Kommune og formand for trafikselskabet FynBus.

Morten Andersen skriver:

Børsen så sig sur på Flextrafik. Den ene dag for at presse vognmænd til lave priser via udbud, og den anden dag for manglende konkurrenceudsættelse.


Her er de rigtige svar på Børsens tre forkerte påstande om Flextrafik:


1) De fleste kommuner har uden konkurrenceudsættelse overladt flexkørslen til de kommunalt ejede trafikselskaber.

- Trafikselskaberne er ejet af kommuner og regioner og skal ifølge trafikselskabsloven bl.a. koordinere og planlægge offentlig servicetrafik. Trafikselskaberne er nok den del af den offentlige sektor, der konkurrenceudsætter mest. Vi kører ikke selv en eneste Flextrafik-vogn, men udbyder kørslen til små som store private vognmænd.


2) Det en dyr løsning på grund af. høje administrationsomkostninger.


- Der er omkostninger ved at koordinere, planlægge og udbyde trafik - herunder Flextrafik. Men der er stordriftsfordele ved, at kommuner og regioner samarbejder om at udbyde kørslen. Alternativt skulle hver enkelt kommune selv løfte opgaven. Fælles indkøb og koordinering af Flextrafik er ganske enkelt udtryk for godt købmandskab.


3) Det er en ineffektiv løsning, fordi trafikselskaberne ikke er særligt gode til at styre og tilrettelægge kørslen.


- Trafikselskaberne samarbejder om et fælles it-system, som andre lande kigger misundeligt efter. Systemet koordinerer ture under forskellige kørselsordninger på tværs af kommuner og regioner, så flest mulige borgere kører i færrest mulige vogne og kørsel med tomme biler minimeres.


Afslutningsvis hermer opfordringen til Børsen om at sætte kikkerten for det raske øje og i retning af en modernisering af taxilovgivningen, som også Danske Busvognmænd, DI Transport, Dansk Taxi Råd og Dansk Erhverv efterspørger. En moderne taxilov vil give de gode rammer for et professionelt og tidssvarende vognmandserhverv, vi som udbydere af transport er helt afhængige af.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst