Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SELVKØRENDE LASTBILER OG BUSSER:

Hvad skal chaufførerne så lave?

Torsdag 26. maj 2016 kl: 15:33
Af: Jesper Christensen

Torsdag viste den svenske producent af lastbiler og busser flere selvkørende biler frem for inviterede transportjournalister fra hele Europa. Her på transportnyhederne.dk fik vi mulighed for at spørge Jon Andersson, der leder Scania’s afdeling for strategi og planlægning, når det gælder automatiserede transportløsninger, om, hvad chauffører i lastbiler og busser skal lave, når de ikke længere skal sidde og have fat i rattet

Jon Andersson forklarer, at skiftet altså ikke sker med et fingerknips. Men han er ikke i tvivl om, at mange af de transportopgaver, der i dag er 100 procent afhægige af, at der er en chauffør på bilen, vil blive automatiseret i fremtiden.


En væsentlig årsag er, at det er blevet meget billigere, lettere og realistisk at udvikle selvkørende biler. Derudover skubber chaufførmangel også på udviklingen. Som et tredje punkt peger han også på et ønske om at effektivisere og optimere transporterne.


For Scania spiller miljø-hensyn også ind. Ved mere automatisk styring af lastbiler og busser, kan brændstofforbruget yderligere bringes ned. Her spiller informationer fra de 190.000 lastbiler, der i dag kører rundt med en communikator-enhed, en meget vigtig rolle. Kommunikator-enhederne sender data om lokale vejforhold frem til Scania’s kraftige servere i anonymiseret form. Informationerne fra en communicatorenhed kan via serverne deles med andre communicator-enheder i andre lastbiler og busser uanset, hvor de befinder sig - bare de er on-line.


Så hvad skal chaufførerne så lave, når det hele langt hen ad vejen kan gøres automatisk?


Jon Andersson forklarer, at der på busområdet er mange andre opgaver,d er skal udføres af mennesker af kød og blod. Det kunne være øget service og hjælp til buspassagerne, billetkontrol og arbejde i fjernstyringscentralerne. På godstransportområdet gælder det samme - fokus på kundebetjeningen.


Tiden vil vise, om antallet af nye arbejdspladser er tilstrækkelig til at opsuge den chaufførarbejdskraft, der bliver ledig.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst