Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Sådan fungerer Scania’s selvkørende lastbiler

Onsdag 25. maj 2016 kl: 19:02
Af: Jesper Christensen

Gyro, GPS, kameraer og moderne it-styresystemer er koblet sammen i noget, man kan måske kan kalde en symfoni. For de forskelige enheder og de mange informationer, der skal koordineres, skal spille sammen, når en lastbil skal kunne køre uden en chauffør bag rattet

Sådan fungerer Scania’s selvkørende lastbiler
I det følgende forklarer Scania, hvordan en selvkørende lastbil bygget til minedrift fungerer:

  • Regulering af motoromdrejninger, gearskifte og opbremsning styres af køretøjets styresystem til drivlinen, hvilket sker med stor præcision og optimal energieffektivitet
  • En særlig styreenhed udgør køretøjets “intelligens” og er automatiseringssystemets kerne. Den særlige enhed tager i mod og fortolker data fra både køretøjets sensorer og fra det system, der bliver brugt til at planlægge transporterne. Enheden skaber et samlet billede af omgivelserne, beslutter hvordan køretøjet skal agere for at udføre den pågældende opgave og sender signaler til drivlinen, motorstyringen og bremsesystem
  • Et flerkamera-system er monteret bag køretøjets forrude. Et kamerasystem med flere linser registrerer, hvordan terrænet ser ud foran lastbilen, ligesom vejstrækning, andre køretøjer, fodgængere og andre forhindringer bliver registreret
  • En elektronisk assisteret servostyring giver automatiseringssystemet mulighed for hurtigt og præcist at styre køretøjets forhjul. En kortdistanceradar med sensorer i køretøjets fire hjørner overvåger nærområdet. De dækker 360 grader rundt om køretøjet og opdager forhindringer i al slags vejr og under alle lysforhold
  • En langdistanceradar monteret i køretøjets front opdager forhindringer op til 200 meter fremefter. Den lange rækkevidde gør det muligt at køre med højere hastigheder
  • En gyro og accelerationsmåler registrerer, hvordan køretøjer vrider sig, accelererer og hælder. De hjælper automatiseringssystemet med at udregne køretøjets bevægelser
  • Hastighedssensorer måler, hvor hurtigt hvert hjul kører rundt og giver yderligere støtte til beregninger af, hvordan køret’jets bevæger sig
  • Et GPS-system angiver køretøjets position med et par meters nøjagtighed og gør det muligt at planlægge transportopgavernes mål. GPS-systemet kan kun benyttes under åben himmel - ikke under jorden.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst