Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nyt digitalt værktøj skal begrænse gravearbejdet på vejene

Tirsdag 24. maj 2016 kl: 10:35
Af: Redaktionen

I løbet af et par år eller tre bliver det lettere for entreprenører at planlægge gravearbejde. Et nyt digitalt værktøj spås en stor fremtid, når gravearbejde skal planlægges, og entreprenøren begynder at sætte spaden i jorden

I Danmark findes der ca. 750.000 kilometer nedgravede rør, kabler og ledninger. Tilsammen forsyner ledningerne samfundet med el, gas, fjernvarme, vand og teleydelser, samt aftager spildevand. Men overblikket over de nedgravende kabler, ledninger og rør er mangelfuldt - hvilket kan udløse unødvendige omkostninger og gener for de mennesker, der bor og færdes i de omåder, hvor der skal graves. På årsplan skønnes det, at blandt andet manglende koordinering af gravearbejde og graveskader løber op i 2,8 milliarder kroner årligt.


Kort af svingende kvalitet
I dag er ledningskort landet over af svingende kvalitet og kommer i mange forskellige formater - fra fuldt digitale data til 80 år gamle håndtegnede kort. Men at dele informationerne om, hvad der ligger under overfladen er ikke nyt. Over de seneste 10 år er der via Ledningsejerregistret (LER) udvekslet over 8 millioner ledningskort mellem forskellige aktører.


Om et par år bliver det muligt at samle, pakke og udlevere disse kort via én digital platform, så graveaktøren kan få relevante kort med få timers varsel. Herefter vil man tydeligt kunne se, hvad der ligger under overfladen, inden spaden stikkes i jorden. Formodningen er, at det vil minimere nogle af de graveskader og er en stor udfordring for forsyningssikkerheden.


Koordinering af gravearbejde
Et andet positivt spin-off af den nye digitale platform er muligheden for at koordinere gravearbejde, så man kan ordne flere ting, når man alligevel har gravet fortovet eller vejbanen op. På sigt vil det minimere gravearbejdet og give mindre trængsel i trafikken, når forskellige aktører får mulighed for at koordinere opgaverne. Det forventes, at initiativet årligt vil resultere i, at 2.000 graveopgaver fremover koordineres.

 
Den nye digitale platform forventes at gå i drift i 2019.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst