Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Trængsel og pendlertider i Aarhus reduceres med Nordjysk teknologi

Torsdag 28. april 2016 kl: 10:05
Af: Redaktionen

Hvis man kører rundt i Aarhus med en tændt eller indbygget Bluetooth-enhed, så hjælper man automatisk sine medbilister med at gøre køreturen hurtigere og mindre trafikeret. Ifølge leverandøren af det trafikregulerende informationssystem BlipTrack har Aarhus Kommune haft succes med at reducere rejsetiderne ved at anvende data fra små Bluetooth-opfangende sensorer langs vejene

Aarhus kommune har i flere år anvendt intelligente sensorer, som opfanger signaler fra bilisters mobile enheder. De indsamlede data bruges til at få et dybdegående indblik og forståelse af trafikstrømme og trafikudvikling, til at optimere vejnettet og mindske trængslen. Nu høster borgerne så frugterne af ”samarbejdet” med kortere og mere stabile rejsetider samt digitale skilte, som hjælper bilisterne med at foretage informative valg.
 

Rejsetidsbesparelser og kortere køer
Kommunen kan dokumentere betragtelige rejsetidsbesparelser af mange nye tiltag og optimeringer, ved at anvende data fra de små Bluetooth-opfangende sensorer. Af de mest iøjnefaldende sager kan nævnes: 
  • Efter udvidelsen af to nye svingbaner og optimering af signalanlægget i Skanderborgvej/Ringvej Syd krydset, er der målt en rejsetidsbesparelse på 81 timer pr. dag. Rejsetidsbesparelsen er udelukkende beregnet for de billister som bevæger sig i krydset i myldretidsperioderne morgen og aften, og den samlede besparelse for hele dagen er givetvis højere
  • I det stærkt trafikerede Viborgvej/Runevej/Bredskiftevej kryds har sensorerne kunnet måle en gennemsnitlig forsinkelsestidsbesparelse ud af byen på 31 procent i tidsrummet 15 til 17. Desuden er rejsetiden også blevet langt mere stabil. Hvor bilisterne nogle dage skulle bruge omkring seks minutter, er rejsetiden nu mere konstant og ligger på mellem to og toethalvt minut uanset tidspunktet på dagen. Dette giver pendlerne en langt større forudsigelighed
  • Ved indførslen af en ny venstresvingspil fra Søren Frischs Vej til Ringgaden har sensorerne kunne detektere en rejsetidsreduktion på over 50 procent

- Før kunne bilister nemt holde i kø i 10-12 minutter for at komme til venstre ad Ringgaden. Med den nye venstresvingspil kan det gøres på mellem to og fire minutter i myldretiden, siger projektleder i Center for Byens Anvendelse (CBA), Asbjørn Halskov-Sørensen.
 

Informative trafiktavler virker efter hensigten
Aarhus Kommune opsatte sidste år 10 dynamiske tavler på de strækninger, som er påvirket af letbanearbejdet, primært Kystvejen, Randersvej og Grenåvej. Tavlerne, som i realtid giver anvisninger om rejsetider, hurtigste rute og andre trafikale informationer, bliver ligeledes drevet af data fra sensorerne. Tavlernes indhold opdateres løbende i takt med trafikanters reelle adfærd. Bilisterne er derfor selv, ved at overveje rute og kørselstidspunkt, med til at hjælpe trafikken på vej.
 

En nyligt foretaget evaluering viser, at pendlerne er glade for disse løbende informationer, som de fleste mener giver en bedre rejseoplevelse. Andre tilbagemeldinger fortæller, at bilisterne bliver mindre stressede, når de på forhånd ved, hvad de skal forvente sig af trafikken.
 

Undersøgelsen viser også, at pendlerne stoler på tavlernes information og foretager rutevalg på baggrund af de data, de præsenteres for på deres tur til og fra arbejde. Især to tavler i retning mod E45, høster roser hos bilisterne, der oplever informationer om hjemturen, som særlig nyttig viden.


Løsningen er kommet nordfra
Løsningen som Aarhus Kommune anvender hedder BlipTrack og produceres af Nordjyske BLIP Systems.


- Teknologien virker ved, at de tæt ved 200 sensorer, som er opstillet i og omkring Aarhus, opfanger, når et håndfrit telefonsæt, mobiletelefon eller en anden åben bluetooth-enhed kører forbi. Herved kan Bliptrack løsningen udregne rejsetider, trafiktæthed og trafikstrømme, forklarer BLIP Systems marketingmanager Christian Bugislaus Carstens. 


- Sensorerne opfanger på ingen måde personfølsomme oplysninger, kun enhedens unikke id, som ikke er registeret i noget register. Det unikke id bliver desuden krypteret i sensoren, hvilket umuliggør identificering af Bluetooth-enheden efterfølgende, siger han videre.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst