Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Varebilsvognmænd har en række mærkesager

Torsdag 17. marts 2016 kl: 12:15
Af: Redaktionen

Specialforeningen for kurer- og varebilstransportører SKV under vognmandsorganisationen DTL har en række mærkesager. Det blev blandt andet understreget på foreningens første generalforsamling. Her på transportnyhederne bringer vi en oversigt over og uddybning af SKV’s mærkesager, der blandt andet tæller krav om tilladelser, uddannelse, transportkøberansvar og en totalvægtsgrænse på fem ton under forudsætning af fartbegrænser

SKV’s mærkesager

1. Tilladelseskrav efter godskørselsloven
SKV foreslår, at også vognmænd, der kører godskørsel for fremmed regning i varebiler, skal omfattes af godskørselsloven. Men det skal være med tilpassede krav i forhold til de gældende betingelser for vognmænd, der kører lastbiler.
Kravet om vognmandstilladelse til varebiler skal varsles i så god tid og med en overgangsordning, så det vil være muligt for både vognmændene og uddannelsesstederne at løse opgaven. - Det skete også, da grænsen for godskørselstilladelser for en del år siden blev sænket fra 6 tons til 3,5 tons.

2. Uddannelse af varebilschauffører
SKV foreslår, at der ligesom for lastbilchauffører stilles krav til en kvalifikationsuddannelse, dvs. både grunduddannelse og efteruddannelse for varebilschauffører. Uddannelsens indhold skal være tilpasset varebiler og vil kunne være kortere end for lastbilchauffører.
Også uddannelseskravet skal varsles i så god tid og med en overgangsordning, så det vil være muligt for både vognmændene og uddannelsesstederne at nå i mål.

3. Transportkøberansvar
Der skal indføres et transportkøberansvar herunder fx i forhold til korrekt angivelse af godsets vægt, så overlæs kan undgås. Vi ønsker også en model som i Finland, hvor transportkøberne har ansvar for ikke at købe transport til urealistisk lave priser.

4. Hviletidsregler efter svensk model
SKV mener, at de gældende hviletidsregler for lastbiler på mange måder er problematiske og svære at anvende til varebiler, der jo kører mange korte ture og med mange stop.
Vi anbefaler, at man i stedet kigger på de svenske regler for køre- og hviletider, hvor chaufføren for hver løbende 24 timer skal dokumentere at have hvilet i 11 timer. Og der er IKKE krav om tachograf.

5. Tilpasning af arbejdsmiljøreglerne
Arbejdstilsynets fortolkning af krav til løft står i stærk kontrast til den praktiske virkelighed for pakkedistribution i Danmark. Kravene adskiller sig fra kravene i andre lande.
Det bringer pakkevognmændene i en umulig situation, hvor de på den ene side skal levere de pakker, som flyder gennem de globale pakke-systemer, og på den anden side i praksis forbydes at håndtere de selvsamme pakker.

6. Obligatorisk anvendelse af transport- branchekode
SKV foreslår, at alle, der kører gods for fremmed regning i varebil, skal forpligtes til at vælge en transport-branchekode, fx Vejgodstransport, Flytteforretninger eller Andre post- og kurertjenester. Dette skal hjælpe med til at spotte, hvem der skal have tilladelse - ikke mindst for forsikringsselskaberne, så vi får mere konkurrence og dermed lavere forsikringspræmier.

7. Lempelse af afgifter
Ud over lempelse af ansvarsforsikringsafgiften er det et mål at få lavere registreringsafgifter på varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning.
Varebiler betaler 56.200 kr. i dag i registreringsafgift, og lastbiler har fx ingen registreringsafgift.

8. 5 tons totalvægt forudsat fartbegrænser
Der er i mange typer transport med varebiler - især hvor der anvendes lift - problemer med for lav nyttelast, og mange varebiler er teknisk konstrueret til en totalvægt på 5 ton. Som ”betaling” for at få en øget totalvægt foreslår vi, at der skal monteres fartbegrænser til 100 km/t.

9. Begrænsning af kørsel med pakker i taxa’er
Der skal være lige konkurrenceforhold på markedet, og da vi ikke kører med personer, bør taxa’er ikke køre med pakker. Det mener vi blandt andet, fordi vi betaler moms, og det gør taxa’er som udgangspunkt ikke.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Kommentarer til artiklen:
Vognmand
Jeg forstår ikke argumentet med at det skulle være et problem når man har mange korte ture. Det siger vel sig selv at man så ikke bruger ret meget køretid? Kører selv dagligt mange korte ture med mange stop, og jeg har ingen problemer med køre/hviletid.
Lars Jacobsen
Fyrrevang 11
Hedehusene
17-03-2016 18:15:18


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst