Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Norges hovedstad vil kunne spare omkring en milliard kroner med el-busser

Onsdag 3. februar 2016 kl: 10:34
Af: Redaktionen

Et nyt studie fra Siemens og Volvo viser, at overgangen til elektriske busser ikke bare kan give bedre luft i Oslo, men også vil være ganske lønsomt. Sammenlignet med forskellige biobrændstoffer kan den norske hovedstad spare op til én milliard norske kroner over en ti-års periode

Norges hovedstad vil kunne spare omkring en milliard kroner med el-busser
Inden 2020 skal alle busser i Oslo køre fossilfrit. For at nå dette mål, skal alle dieselbusser skifte over til biobrændstof eller skiftes ud med elektriske løsninger.


- For Oslo vil det være en omfattende omlægning, hvor hundrede vis af busser må skiftes ud. Vi vil helt sikkers se en kombination af flere forskellige fossilfrie teknologier, men vores studie viser en tydelig tendens. Nemlig at elektriske busser er den klart mest lønsomme teknologi, siger divisionsdirektør Lars Andresen hos Siemens.


Millioner at spare
Studiet omfatter 64 busruter i Oslos bykærne, som i dag betjenes med sammenlagt 460 busser. Vælger man en elektrisk hybridbus på disse ruter, vil Oslo spare 750 millioner norske kroner over ti år sammenlignet med dagens dieselbusser. Sammenligner man med busser baseret på bioethanol, vil den tilsvarende besparelse være på en milliard norske kroner.


- Til trods for, at elektriske busser foreløbig er dyrere i indkøb, vil de alligevel være mere lønsomme. Hovedgrunden er, elektricitet er en meget billigere energikilde end både dagens diesel og alle typer biobrændstof. Derudover vil man med samme mængde energi kunne køre tre til fire ganger længere med en elektrisk motor sammenlignet med en forbrændingsmotor, siger Lars Andresen.


Skal lade under vejs
El-busser består af to forskellige elektriske koncepter. Enten fylder man bussen med nok batterikapacitet, så den kan køre hele dagen og lade om natten, når den ikke er i brug - eller også vælger man en mindre batteri-pakke og lader bussen løbende i løbet af dagen på hurtigladestationer ved busholdepladserne. Hos Volvo Busser, der samarbejder med Siemens, satser man nu alt på det sidste koncept.


- Hurtiglading på holdepladserne giver en sundere økonomi, fordi flere busser kan bruge samme ladestation og ladetiden blot er nogle få minutter. Samtidig vil busser, som lades ofte, ikke have behov for store batteripakker om bord. Med andre ord handler det om et koncept, som betyder, at vi kan fragte passagerer og ikke batterier, siger markedsdirektør Svenn-Åge Løkken hos Volvo Busser.


Der er i dag sådan en ladeteknologi, som er i daglig drift på busruter både i Stockholm, Göteborg og Hamburg. Volvo Busser vil til efteråret starte serieproduktion af elektriske busser - og de vil være på markedet i begyndelsen af 2017 - om et års tid.


Ruterne kan opretholdes
Ladetiden for busserne vil variere noget i forhold til, hvor lang busruterne er. Men den ligger mellem seks og otte minutter. Til trods for tiden til opladning vil konceptet med ladning af busserne ved busholdepladser ifølge Siemens og Volvo Busser ikke kræve væsentlige ændringer i dagens rutetilbud.


- Af de ruter, der er analyseret i studiet, kan otte ud af ti ruter opretholdes, som de er i dag. De øvrige ruter kræver kun mindre ændringer i køreplanen for at opnå tilstrækkelig kapacitet på batteriet. Alternativt kan ruterne betjenes af flere busser, siger Lars Andresen.














Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst