Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSKE HAVNE:

Statens investeringer ganges med næsten tre

Mandag 23. november 2015 kl: 11:16
Af: Redaktionen

- Man kan ikke bruge pengene, før de er der. Det sagde transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) på samråd i Folketinget torsdag i sidste uge. Nu er Finanslov 2016 forhandlet på plads mellem V-Regeringen, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti. Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt har på tre samråd i Folketinget lovet, at når Finanslov 2016 er på plads, vil han hurtigt indkalde Folketingets partier til forhandling om fordeling af de penge, der trods alt er

- Så det er nu, siger tidligere forsvarsminister i VK-regeringen frem til 2011 og nuværende direktør i interesseorganisationen Danske Havne, Gitte Lillelund Bech.


På samrådene i Transportudvalget og i Landdistriktsudvalget var alle partierne enige om, at Havnepakke 3 bør gennemføres hurtigt. De 112 millioner kroner er disponeret for to år siden, men er endnu ikke fordelt på konkrete projekter. Det kan gøres nu.
 

Havnepakke 3 vil ifølge Danske Havne give stærkere og mere sikre veje til havnene. Danske Havne fremfører, at der er vigtigt, fordi 80 procent af Danmarks udenrigshandel går gennem havnene, og hver fjerde lastbiltur har forbindelse til en havn. Oven i de 112 millioner kroner, som staten har disponeret for to år siden og endnu ikke fordelt på konkrete projekter, er havnekommunerne parat til at lægge ca. 145 millioner kroner på bordet, og havnene er klar med ca. 50 millioner kroner - i alt 307 millioner kroner til anlægsopgaver. De statslige investeringer boostes dermed næsten tre gange.


- Men der er også andre tiltag, der kan gøre både havne, virksomheder og hele Danmark rigere og bedre. Det er positivt, at V-Regeringen i den bebudede vækstplan vil fjerne for eksempel strandbeskyttelseslinjen ved havne, for det er nødvendigt at fjerne unødig regulering og forenkle regler for at sikre danske havne lige konkurrencevilkår i forhold til nabolandene, siger Gitte Lillelund Bech  og fortsætter:


- Danske Havne melder flittigt bøvlede og forældede regler ind til ministerierne. Og vi forventer, at administration af de mange regler for beredskab, maritim sikring, transport, miljø, natur og planlægning sætter virksomheder og havne i ”kundens stol”, frem for at administrere i de søjler, ministerierne nu engang er vant til.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst