Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Overenskomstparagraffer hentes ud af glemmebogen

Mandag 23. november 2015 kl: 10:52
Af: Mikael Hansen

Oppositionspartierne har genfremsat lovforslaget om revision af overenskomstbestemmelserne i godskørselsloven, busloven og taxiloven. Lovforslaget bortfaldt i maj 2015, da der blev udskrevet folketingsvalg – og lovforslaget er ikke med i Venstre-regeringens lovprogram.

Fredag den 20. november 2015 fremsatte fem partier et lovforslag om ændringen af lov om godskørsel, lov og buskørsel og lov om taxikørsel (L72). Temaet er lovforslaget er ”Løn- og arbejdsvilkår for chauffører, udvidelse af overenskomstnævnets kompetence m.v.”. Lovforslaget er en næsten ordret genfremsættelse af lovforslag L 192 fra folketingsåret 2014-15.


De fem partier bag genfremsættelsen er Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet.


NORTRA-dommen
Baggrunden for lovforslaget er dommen i Højesteret den 5. februar 2015 i den såkaldte NORTRA-sag. Her blev Trafikstyrelsens hidtidige praksis underkendt i administrationen af overenskomstparagrafferne i godkørselsloven, busloven og taxiloven. Trafikstyrelsens praksis var at bruge bestemmelserne i landsdækkende, toneangivende overenskomster, men Højesterets afgørelsen fastslog, at NORTRA- overenskomsten opfyldte loven krav til en kollektiv overenskomst.  NORTRA-overenskomsten var en lokal aftale mellem vognmænd og chauffører om kontraktkørsel for Nordjyllands Trafikselskab.


NORTRA-overenskomstens indhold lå på en række punkter langt fra de almindelige normer på arbejdsmarkedet, bl.a. manglede der bestemmelser om minimumsbetaling, løn under sygdom, løn under barsel samt om arbejdsmarkedspension.


NORTRA-sagen er blevet set som en prøvesag på i forbindelse med bekæmpelse af social dumpning på taxiområdet med en sjælden enig opbakning fra 3F, Dansk Taxi Råd, taxiarbejdsgiverforeningen ATAX samt Danske Busvognmænd.


Lovforslaget bortfaldt
Efterfølgende to daværende transportminister Magnus Heunicke (S) initiativ til en revision af de tre tilladelelseslove på transportområdet, så Trafikstyrelsens praksis i håndhævelsen blev præciseret.
Lovforslaget er ikke blevet genfremsat af Venstre-regeringen og findes heller ikke i regeringens lovprogram, som blev offentliggjort i oktober.


Bred eller smal?
Det har hidtil været en generel opfattelse, at der var bred politisk opbakning bag overenskomstparagrafferne i de tre tilladelseslove på transportområdet – som et forsvar for ”den danske model” på chaufførområdet.


Når Folketinget behandler lovforslag L72, vil det vise sig om den brede opbakning stadig er til stede.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst