Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Trafikstyrelsen åbner for at anmelde sære regler

Fredag 4. september 2015 kl: 09:13
Af: Redaktionen

Til og med 1. november 2015 er det muligt at melde en ”sær” regel på havneområdet til Trafik- og Byggestyrelsen. Initiativet er led i styrelsens arbejde for at skabe en effektiv og tidssvarende regulering, der understøtter effektiviteten og innovationen i transportvirksomhederne

I Trafik- og Byggestyrelsen er det et princip for regelarbejdet, at reglerne skal følge internationale regler, normer og standarder, og at der som udgangspunkt ikke fastsættes danske særregler. 


Danske særregler kan forringe virksomhedernes konkurrenceevne og stille danske borgere ringere, end hvad der er tilfældet i andre lande. 


Særegler kan være velbegrundede - eksempelvis hvis man i Danmark ønsker et højere beskyttelsesniveau. Hvis de ikke er velbegrundede, skal reglerne ifølge Trafik- og Byggestyrelsen genovervejes, og her er det vigtigt at få input fra branchen. 


Derfor opfordrer Trafik- og Byggestyrelsen transportbranchen til at melde en særregel eller komme med forslag til regelforenklingsinitiativer. Der vil som udgangspunkt være tale om regler, der administreres af Trafik- og Byggestyrelsen, da det er her, styrelsen har mulighed for at ændre eller justere. Trafik- og Byggestyrelsen hører også gerne om andre ”sære” regler på havneområdet. 


For at melde en særregel eller komme med forenklingsforslag skal man udfylde et skeme, som man kan finde på Trafik- og Byggestyrelsens web-side - klik her:


Skemaet skal indsendes til Trafik- og Byggestyrelsen senest 1. november 2015. 


Trafik- og Byggestyrelsen vil herefter foretage en vurdering af alle indkomne forslag og tage stilling til, om der er grundlag for at opretholde reglen, ændre eller helt ophæve den. De modtagne input vil også danne baggrund for den videre drøftelse i de eksisterende branchefora, herunder Branchepanelet for Havne.


DI Transport bakker op om initiativet
I forbindelse med Trafik- og Byggestyrelsens nye mulighed for sære -regler, peger brancheorganisationen DI Transport på, at havnesektoren er præget af en række regler, som giver “bøvl og begrænsninger”. 


Det forringer konkurrenceevnen. De fleste sære regler ligger dog uden for Trafikstyrelsens ressort, men forhindrer ikke DI Transport i at gøre opmærksom på dem endnu en gang.


Interesserede kan kontakte DI Transport’s Jakob Svane, der er klar til at samle eksempler på sære regler.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst