Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Anders Køpke er tredje generations vognmand

Tirsdag 1. september 2015 kl: 13:14
Af: Jesper Christensen

Anders Køpke er tredje generations vognmand

Farfaren og faren var vognmænd, så Anders Køpke er også blevet vognmand. Helt så enkelt er det dog ikke, selvom han på en tur med Mols-Liniens hurtigfærge, hvor transportnyhederne.dk var med, sagde, at han vel nærmest var miljøskadet. Om bord på færgen var der lejlighed til at fortælle lidt om, hvorfor han som udlært slagter startede som vognmand i 2005 - blot som en knægt på 23 år - og hvad han i dag lægger vægt på

Anders Køpke er tredje generations vognmand
Med et svendebrev som slagter i hånden kom Anders Køpke fra et slagteri til en slagterbutik. Ikke et ondt om om butiksslagtere, men jobbet med eksempelvis at fortælle fru Hansen om, hvor længe bøffen skulle steges, var ikke lige ham. Han savnede kammeratskabet fra slagteriet, hvor der nogle gange var tid til en øl efter endt arbejdstid.


Omgivet af fætre og onkler, der var vognmænd med få eller flere lastbiler, så han sig en dag siddende bag rattet i en ny Renault Magnum på vej til Norge. Fem år senere købte han sin første lastbil, og i dag i 2015 driver han en vognmandsforretning med 12 biler - de ni kører indenrigskørsel under ham selv, mens to andre kører stykgods for Danske Fragtmænd Transport, og den sidste kører til Norge og Sverige med speditionsgods og gods, som Anders Køpke selv står for.


Den 33-årige vognmand forklarer, at det er gået lidt hurtigt det sidste års tid, hvor forretningen er blevet udvidet med fem biler. Men det hænger sammen til den positive side.


Omkostningerne skal holdes nede
Måske er Atea Transport og Anders Køpke lidt atypisk i forhold til andre vognmænd. I hvert fald står han selv for opbygningen af bilerne, som han køber eller aftaler at lease som nærmest rå chassiser. Opbygningen sker hjemme på værkstedet i Randers, hvor hans papfar giver en hånd med. Anders Køpkes rigtige far døde i 1991.


Ved selv at stå for opbygningerne kan han beholde flere penge i sin egen kasse. Det gælder også med den løbende vedligeholdelse af lastbiler og trailere med bremser, smørring og olieskift - og de fleste reparationer, der ikke kræver avanceret værktøj.


- Vi klarer omkring 80 procent hjemme, siger han og henviser til nogle vise ord om, at man ikke bliver rig, bare fordi man har en stor omsætning, men ved at holde omkostningerne så langt nede som muligt. Derfor køber han hellere en god brugt lastbil med mange kilometer i sig endnu frem for at lease eller leje en fabriksny trækker.


- Lastbilforhandlerne tilbyder jo ikke servicekontrakter for mine blå øjnes skyld, men for at drive en forretning, siger han og fremhæver, at for hans vedkommende er der god fornuft i at tage sig at så meget som muligt selv sammen med “den gamle” hjemme i Randers.


Anders Køpke tilføjer, at han altså også køber nye lastbiler. 


- De brugte, jeg har købt, er fordi jeg gerne vil have så meget som muligt af vognparken betalt, siger han.










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst