Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gasbilen kan sagtens være med og mere til

Tirsdag 1. september 2015 kl: 11:40
Af: Redaktionen

Gasbilen kan sagtens være med og mere til

Gas som brændstof i busser og lastbiler bliver mere og mere omtalt. Ud over omtalen er gasdrevne busser og lastbiler også blevet kørt ud på gader og veje i en række danske byer. Gasbusser i eksempelvis København, Holstebro og Aalborg, mens lastbilerne kendes fra eksempelvis Fredericia Odense og København - især som skraldebiler. Scania er den producent, der ind til videre har leveret flest gasdrevne lastbiler og busser i Danmark - og transportnyhederne.dk har været ud for at give en gasdrevet lastbil gas i den aarhusianske bytrafik - og længere ude på landet

Umiddelbart ligner den blå Scania P280 alle de andre P280’ere, der er leveret fra den svenske lastbilproducent og opbygget med fast kasse og bagmonteret lift.


Siderne er skærmet af, som på mange andre tilsvarende lastbiler, men vi nærmer os forskellene. Bag sideafskærmningen er den eller de traditionelle dieseltanke erstattet med fire gastanke udført i komposit-materiale til CNG-gas i hver side - otte i alt med et samlet indhold på 656 liter.


Under førerhuset er der også forskel. Dieselmotoren er skiftet ud med en motor, der trods identisk motorblok og grundlæggende kontruktion, kan køre på gas og derfor er forsynet med tændrør på indsprøjtningssiden. På udstødningssiden er der også forskel. Udstødningen bliver et par hundrede grader varmere og dieselmotorens variable turbo er erstattet med en traditionel turbo. 
Der er heller ikke noget røgrensningssystem, med behov for tilsætningsstoffer, da forbrændingen af naturgassen er ren nok uden. Motoren er dog forsynet med EGR og tre-vejs katalysator.


Så langt så godt.


Det spændende er, om bilen kan køre - og hvor godt den kører. Så kan vi tage et mere afgørende spørgsmål til sidst.


Scania’ens indretning har været kendt gennem mange år. Modellen har rødder tilbage til 1996, så den eneste kommentar er, at den gasdrevne lastbil er forsynet med en Allison automat-gearkasse. Scania oplyser, at der bliver arbejdet på at tilpasse det automatiserede Opticruise-gearskiftesystem gasdrift. Men indtil det sker, er det en seks-trins Allison-gearkasse med retarder, der er løsningen.


Dermed er det blot at sætte førerkortet i fartskriveren, dreje tændingsnøglen, der let og elegant får motoren i gang, orientere sig i spejlene, løsne håndbremsen og give den gas.


Det første indtryk er positivt. Motorgangen er blød og mærkbart mindre støjende end en tilsvarende dieselmotor, der faktisk heller ikke støjer så meget i dag, som tidligere. Støjmålingerne siger, at en gasdrevet lastbil støjer halvt så meget som en tilsvarende dieseldrevet - og det skal nok passe.




Scania's testdriver, Christian Gull, der havde kørt i gaslastbilen i en uges tid, har erfaret, at brændstofokonomien ligger over det, Scania angiver. Men brændstofforbruget afhænger af chaufførens kørestil og selve kørsel. Han oplever også lastbilen som mere støjsvag.







Men kan motoren så trække lastbilen, der er bygget op med lukket kasse med plads til 18 paller og lastet til omkring 17,5 ton? Det ser vi på, når turen gennem Aarhus gader med tilhørende festugetrafik er slut. Først skal vi en tur fra Havnens Perle og forbi byens nye hovedbibliotek i Dokk1, Rutebilstationen og Banegaarden.


Det går ganske godt. Lastbien lystrer villigt trykket på gaspedalen uden meget spektakel. Allison-gearkassen, der er en gennemprøvet automatgearkasse kendt for driftsikkerhed i eksempelvis skraldebiler, går kørslen behagelig og betyder, at man som chauffør kan koncentrere sig om trafikken - eksempelvis en ældre mand, der genre vil over vejen i et fodgængerfelt.


Turen går forbi Banegaarden, til venstre over Bruuns Bro og videre mod Ingerslev Boulevard, hvor der på onsdage og lørdage er torvemarked. Da det er fredag, er pladsen fyldt med parkerede biler. Herefter går turen rundt i byen for at prøve manøvredygtighed, acceleration og evnen til at trække fra lave motoromdrejninger. Især accelerationen og de sejtrækkende egenskaber skal udfordres, for det er nok her, der er de største fordomme over for gasdrift til lastbiler.


Aarhus er set ud fra en testkører i en distributionsbils synspunkt heldigvis en by med gader, der går op og ned af bakkerne, der omkranser byen ved åen. Og så er der også motorvej ikke så langt væk. Dermed får gas-bilen lov til at gøre fordommene til skamme. Og det gør den.


Med sine 280 heste med et maksimalt drejningsmoment på 1.350 Nm mellem 1.000 og 1.400 omdrejninger pr. minut klarer den bakkerne på linien med en tilsvarende dieselmotor. Der er masser af sejtrækkende heste i motoren, som dog må se sig overhalet på et punkt - støjen. 

Når det gælder om at støje mest, vinder dieselmotoren. Men i den konkurrence er det vel også ok at være nummer to - når man så til gengæld kan høre, hvad andre siger om det at være mere grøn, mere bæredygtig og mindre støjende, end de andre.


Den helt store fordel ved at køre på gas er set ud fra et miljømæssigt synspunkt følgende:


  • Naturgasdrift giver lavere CO2-udslip end ved dieselmotorer. 
  • Kører bilen på gas produceret på biogasanlæg er CO2-belastningen stort set elimineret
  • Biogasdrift betyder, at brændstoffet kan produceres lokalt og dermed uafhængigt at udenlandske leverandører
  • En gasmotor støjbelaster kun halvt så meget som en tilsvarende dieselmotor

Scania har gennem en årrække udviklet sine gasdrevne motorer, og har gode erfaringer med dem fra blandt andet Sverige. De øvrige komponenter ud over motor og brændstofsystem i Scania’s gasdrevne lastbiler er de samme, som Scania anvender andre modeller. 


Hvad er der så til hinder for at tage gas på dieselbilerne?

  • Teknisk med hensyn til selve bilen, er der ikke noget i vejen for at give den gas i en gas-drevet lastbil. 
Men der er to andre punkter, der skaber forhindringer. Forsyning og pris. 
  • Ser man på forsyning af gas, stiller det sig noget anderledes. Der er i dag kun en halv snes steder, hvor man kan tanke gas. Dermed er gasdrift begrænset til et område inden for en radius på 150-200 kilometer fra en af gasstationerne.  Men der er planlagt flere gastankstationer. Og gasforsyningen er også i orden, da Danmark har et veludbygget naturgasnet.
  • Ser man på prisen på gas, ligger den i dag højere end prisen på dieselolie. Isoleret set betyder prisforskellen mindre lyst til at skifte til gas.


Teknisk om den gasdrevne Scania P280
  • Motor: 9-liter baseret på Scania’s motorprogram
  • Effekt: 280 hk ved 1.900 omdrejninger/min
  • Maksimalt drejningsmoment: 1.350 Nm mellem 1.000 og 1.400 omdrejninger/min
  • Gearkasse: Seks trins automatgearkasse fra Allison










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst