Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Flere vognmænd ser på koncept for chaufførernes kørsel

Onsdag 26. august 2015 kl: 11:40
Af: Redaktionen

Vognmænd fokuserer mere og mere på at reducere forbruget af brændstof og dermed CO2-udslippet blandt danske vognmænd. Hos Scania mærker man en pæn fremgang i efterspørgslen på konceptet Ecolution by Scania, der fokuserer på brændstoføkonomisk kørsel og dermed mere bæredygtige transporter

I gennemsnit har danske vognmænd, der benytter Ecolution-konceptet, sparet 17,2 procent i dieselforbruget. Omregnet til kontanter svarer det til cirka 50.000 kroner per lastbil om året. Samtidig har de været med til at nedbringe CO2-udledningen med ca. 19 ton per lastbil.


- Tre ud af fire nye Ecolution-lastbiler bestilles af vognmænd, der tidligere har købt konceptet, og det må jo være beviset på, at det virker, siger lederen af Scanias Driver Academy, Erling Petersen.


Ecolution-konceptet kan vælges til alle størrelser af Scanias motorer - lige fra 250 hk til 730 hk (V8)-motorerne. Det er en mulighed, som en del vognmænd ikke er klar over, og derfor fravælges Ecolution by Scania-konceptet af og til uden grund. 


- Mange flere burde overveje konceptet, siger Erling Petersen og fortsætter:

- Vi anbefaler alle vognmænd at få lavet analyse af deres nuværende køretøj for at se, hvad brændstofbesparelsen og reduktionen af CO2 udledningen vil være, hvis de valgte en Ecolution-model næste gang.


En af de kunder, som har valgt Ecolution by Scania konceptet, er vognmanden OT Transport i Randers, som på sine fem Ecolution-lastbiler, anslår en besparelse på en kvart million kroner om året.


- Vi har mange andre gode eksempler, siger Erling Petersen.


Fire indsatsområder 
Når en vognmand bestiller en Ecolution-lastbil, bliver lastbilen optimeret til det lavest mulige brændstofforbrug. Samtidig indgås en skræddersyet serviceaftale, der rummer en række tillægseftersyn på områder med særlig betydning for brændstofforbruget. Sidst men ikke mindst bliver chaufføren coachet i den mest økonomiske kørestil een gang om måneden.


- Chaufførerne spiller den største rolle i bestræbelserne på at nedsætte brændstofforbruget, siger Erling Petersen.


Når en lastbil skal kobles på Ecolution-konceptet, bliver den udstyret med en Communicatorboks, som indsamler og overfører alle relevante driftsdata fra lastbilen til kunden selv. Scania bruger disse data til at analysere lastbilens servicebehov og chaufførens kørsel. Kørselsdata bruges til regelmæssigt at rådgive chaufføren om, hvordan han kan køre mere brændstoføkonomisk.


Ubegrundet at frygte chaufførreaktioner
- Vognmændenes største forbehold for denne løsning har været, om chaufførerne føler sig overvåget og kontrolleret, men det har oftest vist sig at være ubegrundet, fordi der går sport i at blive den bedste, fremhæver Erling Petersen og tilføjer:


- Chaufførerne bliver også mindre stressede og indgår i færre ulykker, fordi de sætter farten ned. Dermed bliver kørestilen mere forudseende.


Fakta
  • Ecolution en praktisk og forretningsorienteret service, der tager et spring fremad i at reducere miljøbelastningen fra transport
  • Ecolution-konceptet fokuserer på at reducere brændstofforbruget og CO2-udslippet til et minimum. Det vil få en umiddelbar virkning på driftsøkonomiens bundlinje
  • Scania-forhandlerne kan udarbejde en løsning, der præcist passer til den enkelte vognmands behov og driftsforhold 
  • Scania har udarbejdet en regnemaskine, hvor kunder med interesse for at spare penge på diesel, kan udregne deres besparelse
  • Med Ecolution-konceptet kan man opnå 15-20 procent CO2 reduktion. Skal man op på 60-100 procent CO2-reduktion skal man over og tale alternative brændstoffer





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst