Ny motor betyder mindre CO2-udledning
Tirsdag 25. august 2015 kl: 15:38
Af: RedaktionenDen tyske producent af motorer, biler, lastbiler og busser, Mercedes-Benz, har udviklet en ny generation af motorer til Lastbiler. Den nye motor sænker brændstofforbruget og reducerer dermed CO2-udslippet med tre ton om året for en enkelt lastbil, hvis kilometertallet ligger på 130.000
Den nye generation af Euro 6 motorer har fået ny brændstofindsprøjtning, højere kompression og en ny turbolader sammenlignet med den hidtidige generation af motorer. Ifølge Mercedes-Benz har udviklingen af den nye motorgeneration kostet lidt over en halv milliard kroner i udviklingsomkostninger.
Siden 1960'erne er lastbilernes brændstofforbrug pr. ton-kilometer faldet med omkring 60 procent. I midten af 1960’erne kom den direkte indsprøjtning, som med ét slag reducerede forbruget med 25 procent. Siden da er forbruget faldet og effekten steget år for år.
Mercedes-Benz’ OM471-motorer er grundstenen i Daimler-koncernens tunge lastbilsmotorer og anvendes i hele verden til både Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star og Fuso-lastbiler - og i Mercedes-Benz og Setra busser. Den er til dato produceret i ca. 250.000 eksemplarer.
Den nye generation af OM471-motorer kan bestilles til levering i Mercedes-Benz Actros.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |