Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færgerederi ser mange muligheder - men er spændt på udviklingen

Tirsdag 25. august 2015 kl: 13:38
Af: Jesper Christensen

Allan Rishøj, der er chef for det norske rederi Color Lines speditionsafdeling og den danske afdeling i Hirtshals og svenske afdeling i Strømstad, peger på, at der er mange udviklingsmuligheder, når det gælder jernbanetransport af lastbiltrailere. Mulighederne kan komme med den godsterminal, der ligger klar til brug i Hirtshals tæt på transportcentret og færgeforbindelserne til Norge Færøerne og Hirtshals

Færgerederi ser mange muligheder - men er spændt på udviklingen
Åbningen af terminalen nærmer sig. Hvornår det er, er endnu uvist. Det er heller ikke endeligt afgjort, hvem, der skal være operatør på godsterminalen. Men interessen er der. Som vi her på transportnyhederne.dk kunne fortælle for et par uger siden, ser transportkoncernen Samskip Van Dieren store muligheder for transport af trailere og containere via terminalen. Samskip Van Dieren holder nærmest klar med daglige togforbindelser til og fra Hirtshals.
 

I Hirtshals er belægningsstenene lagt, lysmasterne rejst og sporene koblet på jernbanen syd over. Der mangler blot den endelige aftale med en operatør. Hos færgerederiet Color Line, er man også klar til at håndtere de trailere, som togene kommer med sydfra - og skal have med tilbage.
 

Allan Rishøj forklarer, at Color Line har kapacitet, i forhold til begrænset liggetid i havn på 60 min, til at håndtere samlet omkring 40-45 løstrailere pr. afgang. Det svarer omtrent til det antal, et fuldt lastet godstog har med den ene vej og skal have med retur på de særlige banevogne, der kan køre med lastbiltrailere.
 
 
Mest plads på dagafgange
Det er først, når godsterminalen åbner og operatøren kommer i gang med at laste og losse trailere, at Color Line kan tage stilling til, hvordan pladsen på færgerne kan udnyttes til at håndtere flere løstrailere.
 

Allan Rishøj forklarer, at der på visse aftenafgange er rift om pladserne. Derfor kan det være hensigtsmæssigt at kunne udnytte, at trailerne ikke skal ledsages af en chauffør, og dermed kan sendes over Skagerak på dagafgange, hor der i dag er uudnyttet kapacitet.
 

Spørgsmålet er, hvornår kunderne skal have det gods leveret, der er på traileren. 
 

- Det må vi se, når trailerne kommer, siger Allan Rishøj, som over for transportnyhederne.dk peger, at Color Line er rustet til at håndtere øgede godsmængder lastet på trailere uden trækkere foran.
 
 
Mulighederne er mange
I stil med udmeldingerne fra Samskips Van Dierens Johan Logtenberg tidligere i august, ser Allan Rishøj sammen med Color Line en række muligheder for at få mere gods via Hirtshals, når godsterminalen åbner og lastbiltrailere kan sendes med tog sydover i stedet for at blive sendt via landevejene. Togforbindelsen kan eksempelvis gøre visse transporter med lastbil til og fra det norske marked mere effektive, så de i stedet for at gå via Sverige kommer til at gå med tog via Jylland. Togforbindelsen kan også blive et effektivt alternativ til transport med skib mellem Norge store dele af Europa - fordi togene til og fra Hirtshals har forbindelse til en lang række europæiske lande.
 
 
Samtidig peger han på en række forhold, der skal være opfyldt for at jernbanetransport af lastbiltrailere skal komme på sporet.
 
 
Det gælder kvalitet, regularitet og pålidelighed, så kunderne ved, at deres gods kommer frem, når det tager toget. Derudover skal der være et vist antal trailere med toget, for at det kan holde i længden og vise sin bæredygtighed.
 
 
Begge dele har flere transportkoncerner - eksempelvis Samskip Van Dieren - vist, kan holde i virkelighedens verden. Tiden vil vise, om det også kan holde i Hirtshals. Allan Rishøj er sammen med flere andre i byen og havne på det nordvestlige hjørne af Vendsyssel optimistisk - og spændt.
 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst