Transportministre tiltræder kvalitets-charter for landevejstransport
Onsdag 5. august 2015 kl: 13:07
Af: Jesper ChristensenEt charter om kvalitet i landevejstransport har fået tilslutning fra transportminstrene i de europæiske lande - eksempelvis Danmark, der er med i International Transport Forum (ITF) under OECD. ITF står for det multilaterale kvotesystem ECMT, der styre tilladelser til international landevejstransport mellem de europæiske lande, der er medlem af ITF
Kvalitets-charteret - Quality Charter for International Road Haulage Operations under the ECMT Multilateral Quota System - der fastsætter standarder for transportvirksomheder, ledere og chauffører, vil træde i kraft 1. januar 2016. Det omfatter pan-europæiske vejtransport under det multilaterale kvotesystem - ECMT - der blev etableret i 1974 under en konference for europæiske transportministre (ECMT), som i 2006 skiftede navn til International Transport Forum (ITF).
Transportministrene fra de europæiske lande, der er med i ITF, forpligter sig til at arbejde hen mod, at chartrets betingelser vil være opfyldt med virkning fra 1. januar 2018.
- Tilslutningen til kvalitetschartret er et stort skridt frem mod en harmonisering af betingelserne for det pan-europæiske transportmarked, siger José Viegas, der er generalsekretær i ITF.
- Han peger på, at charteret parallelt med de allerede eksisterende incitamenter til at indføre de mest teknisk avancerede lastbiler vil betyde, at det multilaterale kvotesystem vil blive et symbol på kvalitet, sikkerhed og miljøstandarder på vejtransportportområdet.
Tilslutningen fra de europæiske medlemslande afslutter et længerevarende arbejde i ITF på at definere og indføre høje standarder for godstransport-operatører, ledere og chauffører på pan-europæisk niveau.
ITF vil følge med i, hvordan medlemslandene får indarbejdet kravene i kvalitets-charteret. ITF vil også fastlægge opfølgende tiltag til yderligere udvikling af det multilaterale kvotesystem.
Blandt kvalitetskravene i charteret er der blandt andet krav om, at transportvirksomheder skal være fysisk etableret med eksempelvis dokumenthåndtering og lastbiler i de lande, hvor de har deres tilladelser.
Interesserede kan:
Læse mere om ITF her (engelsk):
Læse kvalitets-charteret her (engelsk):
Læse transportministrenes udtalelse her (engelsk):
Følgende lande (engelsk) er medlem af ITF:
Albania
Denmark
Korea
Portugal
Romania
Argentina
Estonia
Russia
Armenia
Finland
Liechtenstein
Serbia
Australia
France
Lithuania
Slovakia
Austria
Austria
Makedinia
Luxembourg
Slovenia
Azerbaijan
Georgia
Malta
Spain
Belarus
Germany
Mexico
Sweden
Belgium
Greece
Moldova
Switzerland
Bosnia-Herzegovina
Hungary
Montenegro
Turkey
Bulgaria
Iceland
Morocco
Ukraine
Canada
India
Netherlands
United Kingdom
Chile
Ireland
New Zealand
USA
China
Israel
Norway
Croatia
Italy
Poland
Czech Republic
Japan
Portugal
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |