Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU støtter svensk idé med 21 millioner euro

Fredag 31. juli 2015 kl: 12:32
Af: Jesper Christensen

En svensk idé om, hvordan skibe skal kunne udveksle informationer med hinanden kan revolutionere forudsætningerne for søfarten i verden. Projektet, der ledes af svenske Sjöfartsverket, har fået en betydelig støtte fra EU-Kommissionen på 21 millioner euro - cirka 157 millioner kroner - så idéen kan afprøves i virkeligheden

Idéen om, at et skib deler sin information om, hvilken rute det efter planen vil følge, kan synes som en selvfølgelighed. Det er eksempelvis tilfældet inden for luftfarten. Men når det gælder søfart, er store dele af verdens havområder helt uregulerede. 


I de fleste tilfælde ligger informationerne om, hvilken rute et skib planlægger at følge, kun hos besætningen på det enkelt fartøj - og blver for det meste liggende der.


Men projektet STM (Sea Traffic Management) som ledes af Sjöfartsverket kan komme at ændre på det forhold.


Ved at kunne udveksle informationer om rutevalg med andre skibe i nærheden, vil man reelt kunne mindske risikoen for at to skibe støder sammen.


Magnus Sundström, der er leder af STM-projektet hos Sjöfartsverket peger på, at projektet ud over at forbedre sikkerheden til søs også kan skabe store miljømæssige og logistiske forbedringer.


- Det er sædvanligt, at et skib ligger på redden uden for en havn og venter på at anløbe for at laste eller losse - eksempelvis på grund af travled i den pågældende havn. Gennem et tilpasset bytte af informationer kan anløbene planlægges tidligere på rejsen. dermed kan skibene få en slot-tid, som sikrer en plads uden ventetid på redden, siger han og fortsætter:


- Men en bestemt slot-tid kan kaptajnen også planlægge farten og ikke skynde sig frem for siden at komme til at vente flere timer på redden.


- At øge skibenes muligheder for at komme ”just-in-time” for at levere godset i rette tid indebærer store brændstofbesparelser og dermed mindre omkostninger for rederier og transportkøbere samtidig med, at det giver et bedre miljø, siger Magnus Sundström.


Systemet med ruteplanlægning er blevet udviklet - først i teorien og senere i simuleringer og i mindre målestok i testvirksomheder - siden 2010. Nu skal systemet afprøves i virkeligheden. Fra 2017 til midten af 2018 vil systemet blive testet og vurderet på 300 skibe, i ti havne rundt om i Europa og i to særlige test-området - et i svensk farvand og et i Middelhavet. Derefter venter yderligere udvikling og justering. En eventuel fremtidig indførelse af systemet generelt i handelsflåderne vil kunne ske fra 2020 og fremefter.


- Vi er i en spændende fase af arbejdet, og nu er det vores udfordring at vise, at idéen faktisk fungerer i virkeligheden. Projektet er af høj kvalitet, og vi har fået mærkbar støtte fra EU-Kommissionen, som viser, at EU-Kommissionen virkelig tror på Sea Traffic Management, siger Magnus Sundström.


Fakta om Sea Traffic Management
  • STM Validation Project løber mellem 2015 og 2018.
  • Konsortiet, som ledes av Sjöfartsverket, omfattar 39 partnere, bland andet søfartsmyndigheder fra seks europæiske lande, akademiske institutioner, ledende udviklere og leverandører af navigationsudrustning samt rederier. Fra Sverige deltager blandt andre SMHI, Saab, SSAB og Stena.
  • Totalbudgetet er på 43 millioner euro, hvoraf EU-kommissionen bidrager med 21 millioner euro. Sjöfartsverkets del er på 8 millioner euro.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst