Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SOMMERSERIE

Vejtransport før bilen: Postvogne og dagvogne

Tirsdag 21. juli 2015 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

Vejtransport før bilen: Postvogne og dagvogne
Kugleposten - så kunne det ikke blive mere moderne år 1800.

I denne sommerserie tager transportnyhederne.dk et tilbageblik på vejtransportens historie. I denne syvende artikel ser vi på Postvæsenets opståen og Postvognenes post- og persontransport og dagvognsruterne.

Det var Christians den Fjerde, som oprettede det første danske postvæsen i 1624.


Den danske hovedrute gik med vogn fra København over Sjælland, Fyn, Jylland og ned gennem hertugdømmerne Slesvig og Holsten til Hamburg med en ugentlig afgang hver vej. Otte sideruter med fodpost servicerede de øvrige dele af kongeriget, som på det tidspunkt også omfattede Skåne, Halland og Blekinge. Postvæsenet fik en dårlig start, og først efter år 1700 kom der orden i postbefordringen. Al postbefordring foregik på kontrakt med private vognmænd.


Postvognene medtog også passagerer, men helt frem til år 1809 bestod postbefordringen af en temmelig uigennemskuelig blanding af postvogne, ridende postbude og fodpost. Passagerer kunne også bestille særlige ture – ekstrapost. Det var den type befordring, som den lille nisse brugte, da den rejse fra land til land.


Kugleposten
Fra ca. år 1800 indførte Det Kgl. Danske Postvæsen befordring med den såkaldte kuglepost – særlige postvogne med en kugleformet beholder til breve, pakker m.v.  Kugleposten er vel et tidligt forsøg på ”branding”, og samtidig blev til besværlige passagerer dømt ude af postbefordringen. Ideen var sikkert god, men holdt ikke længe. Indtægten fra passagererne kunne ikke undværes.


Dagvogne
Måske som følge af kuglepostens indførelse opstod der i løbet af 1800-tallet dagvognsruter mange steder, som først og fremmest tog sig af personbefordring. Kuskene udførte dog også godsbefordring og foretog indkøb for landbefolkningen i købstaden – som det næste århundredes rutebilchauffører overtog. Dagvognsruterne krævede tilladelse. De fleste dagvognsruter havde i begyndelsen én eller ti ugentlige afgange, men i løbet af 1800-tallet voksede behovet.


Postomdeling
Først fra ca. år 1800 blev postomdeling til private adresser introduceret – i første omgang i Kongens København. Først fra 1900 blev postomdeling en landsdækkende service.

Det meste af Postbefordringen blev i slutningen af 1800-tallet gradvist overtaget af jernbanerne , og siden  suppleret af rutebiler, personbiler og lastbiler.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst