Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SOMMERSERIE

Vejtransport før bilen: Smøremidler og kuglelejer

Onsdag 22. juli 2015 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

Vejtransport før bilen: Smøremidler og kuglelejer
Shell-olieraffinaderi - smøreolie er ét af produkterne (Foto: Wikipedia)

I denne sommerserie tager transportnyhederne.dk et tilbageblik på vejtransportens historie. I denne ottende artikel ser vi på udviklingen af smøremidler og opfindelsen af kuglelejet – vigtige forudsætninger for nutidens biltrafik.

Det første smøremidddel var vand! Ja, ikke et rigtigt smøremiddel, men vand kunne bruges til at afkøle overophedede, knirkende lejer på de første vogne med massive hjul.


De egyptiske stridsvogne blev smurt med fåre- eller oksetalg, og det var effektivt. Stridsvognene var , som vi fortalte i en tidligere artikel i denne sommerserie, det foretrukne militære magtmiddel i mere i mere end 1000 år.


Omkring vores tidsregnings begyndelsen udviklede romerne de første kuglelejer og rullelejer. De skulle godt nok smøres med talg eller planteolie, men dog i meget mindre mængder end traditionelle vognlejer. De romerske kuglelejer blev især brugt i skibsfarten.


Restprodukt bliver til smøreolie
Da mineralolie begyndte at blive udvundet midt i 1800-tallet bl.a. i USA, var det petroleum, der var det salgbare produkt. Det blev brugt i utallige petroleumslamper i USA og Europa. Metangas, benzin og den seje rest af tyk olie og tjære var besværlige sideprodukter, som man måtte skaffe sig af med på anden vis. Benzinen fordampede og den tykke rest-olie blev gravet ned.


For ca. 125 år siden blev raffineringen af råolie mere industriel og mange flere fraktioner fik en anvendelse. Og en vigtig del af de tykke rest-olier blev brugt til smøring – med succes. Og siden har olieindustrien forfinet produktionen af smøreolier til brug under alle tænkelige klimatiske og tekniske forhold. Talg var et godt smøremiddel til lejer af træ, den mineralske smøreolie er fuldstændig tilpasset lejer af metal.


Kuglelejet opfindes hinsidan
Det moderne kugleleje blev opfundet i 1907 af den svenske ingeniør Sven Wingquist. Hans fabrik SKF findes stadig med hjemsted i Göteborg, og de fremstiller stadig kuglelejer. Det epokegørende i Svens Wingquists opfindelse var udviklingen af det selvregulerende, flerleddede kugleleje. Det reducerede slitage på både leje og kugler, fordi det på en dynamisk måde tilpassede sig belastningen. Et SKF-kugleleje skulle stadig smøres, men mængden af smøreolie var langt mindre ende før, og olien holdt meget længere.


Det moderne kugleleje er en vigtig teknisk forudsætning for driftsikker funktion i nutidens hurtigkørende motorer og maskiner.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst