Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SOMMERSERIE

Vejtransport før bilen: Otto og Diesel

Fredag 24. juli 2015 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

Vejtransport før bilen: Otto og Diesel
Nikolaus August Otto (Foto: Wikipedia)

I denne sommerserie tager transportnyhederne.dk et tilbageblik på vejtransportens historie. I denne tiende og sidste artikel ser vi på opfindelse af to forskellige eksplosionsmotorer, som blev afgørende for nutidens biltrafik.

Otto-motoren
I 1876 opfandt den tyske ingeniør og konstruktør Nikolaus August Otto en forbrændingsmotor, som brugte flygtige kulbrinter som benzin eller metangas som brændstof. Forbrændingen blev startet af en elektrisk gnist.  Det tog seks år at fremstille en driftssikker motor af denne type. Det stod den italienske ingeniør Enrico Bernardi for. Motortypen kaldes dog stadig for en Otto-motor og ikke er Bernadi-motor.


Otto-motoren findes i to versioner – en firetaktsmotor og en totaktsmotor. Firetaktsmotoren bruges i alverdens benzindrevne personbiler og motorcykler og nu også i naturgasdrevne køretøjer. Totaktsmotoren er forvist til stadig færre knallerter og plæneklippere på grund af dens høje partikel-emissioner.


Diesel-motoren
Den tyske ingeniør Rudolf Diesel opfandt i 1893 en ”oliemotor”, som alene ved kompressionen af den luftblandede olie kunne starte eksplosionen i cylinderen. Motoren var en videreudvikling af de køleanlæg, som Rudolf Diesel arbejder på i sine første år som ingeniør. Hans oliemotor viste sig at have en meget høj virkningsgrad – en langt større del af brændstoffets energi blev omsat til bevægelsesenergi end i dampmaskinen. I 1897 var motoren klar til at blive sat i produktion.


Oliemotoren blev hurtigt til dieselmotoren, og Rudolf Diesel gav også navn til den oliefraktion, som blev det foretrukne brændstof i lastbiler, varevogne og busser efter 1950. Dieselmotoren er meget fleksibel i forhold til brændstof, og i de første årtier sin eksistens blev den især brugt til skibsmotorer med tung fuelolie som brændstof – disse skibsmotorer blev først fremstillet på B&W skibsværftet i København.


I dag, mere end 100 år siden Rudolfs Diesels død, er hans motor stadig den mest energieffektive forbrændingsmotor.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst