Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vejtransport før bilen: Seletøj og fjællevogne

Fredag 17. juli 2015 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

Vejtransport før bilen: Seletøj og fjællevogne
Kumteseletøj, som fordeler trækket på hestens anatomi.

I denne sommerserie tager transportnyhederne.dk et tilbageblik på vejtransportens historie. I denne femte artikel ser vi på udviklingen af et effektivt seletøj, som betød at hest og vogn nu kunne bruges til mange slags transportopgaver.

Vejtransport før bilen: Seletøj og fjællevogne
Fjællevogn fra Kalundborg Museum
Et egentligt seletøj til heste blev udviklet i 1100-tallet, og nu kunne hestens kraft for alvor udnyttes til transportopgaver. Hest og plov. Hest og vogn. Muskelkraften fra den stærke hest erstattede menneskemuskler som den primære arbejdskraft i landbruget.


Fra åg til bringesele og kumtesele
Åget var det første seletøj af træ, som blev anbragt på oksernes horn, siden kom der typer af åg, som blev fæstnet over bringen på okser eller heste. Udviklingen af et egentlige seletøj, som var sammensat af flere seler, skete i 1100-tallet, hvor bringe-seletøjet og kumteselen blev udviklet. Kumte-seletøjet fordeler kraftoverføringen fra flere dele af hestens anatomi: den øverste del af brystkassen og bringen.


Seletøjet var fremstillet af læder med jernringe og jernbeslag i sammenføjningerne. Læderet blev fremstillet af skinderen, men remmesnideren havde ansvaret for at tilpasse, skære og sy seletøjet. Først i 1797 blev remmesniderhåndværket en del af sadelmagerhåndværket. De dertil hørende håndværkerlaug blev samtidig fusioneret.


Fjællevognen
Fjællevognen var i mange århundreder den dominerende arbejdsvogn i landbruget – i princippet er den af samme type som Dejbjergvognen fra Jernalderen: En firehulet vogn med store, lidt skråtstillede hjul med 8- 12 eger og et karrosseri bygget af træplanker. Og en fjæl er netop en træplanke. Fordelen ved fjællevognen var, at den kunne køre stort set overalt – på marker og ujævne veje. Fællevognen holdt skansen i 2000 år med kun små og få forbedringer.


Fjællevognen blev brugt i det danske landbrug helt frem til efterkrigstiden, hvor hestekraften blev erstattet af motorkraft, og fjællevognen udskiftet med større vogne med mindre og velsmurte gummihjul. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lastbilchauffør blev overfaldet af to mænd på rasteplads ved Holbæk
- 47 fik guldmedaljer ved DM i Skills 2024
- Chauffører underviser skolebørn i trafiksikkerhed
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst