Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SOMMERSERIE

Vejtransport før bilen: Hjulet er mange opfindelser

Mandag 13. juli 2015 kl: 10:00
Af: Mikael Hansen

Vejtransport før bilen: Hjulet er mange opfindelser
Et af de 5000 år gamle vognhjul fra Kideris ved Herning (Forto: Nationalmuseet)

I denne sommerserie tager transportnyhederne.dk et tilbageblik på vejtransportens historie. Vi starter i den første artikel ud med hjulet, som er én af de vigtige forudsætninger for vores dages transportsystemer.


Hjul i utallige former og størrelser er i den grad en selvfølge for nutidens mennesker, at det kan være svært at forestille sig en verden uden hjul. Det er ikke bare bilernes hjul, vi tager for givet, men også f.eks. flyenes jetturbiner eller højhastighedscentrifuger, som kan skille DNA fra cellernes øvrige bestanddele.


Massive træhjul
De første hjul blev fremstillet i Mellemøsten for ca. 5500 år siden. Det var massive hjul af træ, fremstillet af tykke plader af træ. Udviklingen af tømrerhåndværket var en vigtig forudsætning for at kunne fremstille holdbare hjul. Det største problem var fæstningen af akslen til hjulet. Hvis fæstningen var for tæt og fast, blev lejet for varmt, hvis det var for løst, havde akslen for lille en bæreevne.  En anden løsning var at aksel og hjul blev fremstillet i ét stykke. Udfordringen var så flyttet til ét eller to lejer, som den roterende aksel skulle dreje i. Derfor var de første vognhjul ofte meget store, så rotationen var tilpas langsom. Tohjulede kærrer af denne type med hjul på op til to meter i diameter har været i brug i afsides områder i Sydøstasien helt op til vores tid. Disse massive hjul har formentlig udsendt en infernalsk knirkende støj, da smøremidler var ukendt i vognhjulets første årtusinde.


Kommer hjulet fra drejeskiven eller fra stridsvognen?

Og hvordan fandt nogen så på at sætte to hjul på en aksel og bygge en kasse på akslen? Der er uenighed blandt alverdens antropologer og arkæologer om dette. Nogle mener, at inspirationen kom fra pottemagerens drejeskive, som ifølge denne opfattelse var det oprindelige hjul. Andre forskere mener, at motivet var militært, at konstruktionen af stridsvognen også var oprindelsen til hjulet.


Dansk hjulfund er næsten 5000 år gammelt

Der er fundet et vognhjul af den massive type i en mose ved Kideris nær Herning. Hjulet er dateret til ca. 2.800 f. Kr. Hjulet er fremstillet af egetræ. Det særlige ved dette hjul er, at det er markant tykkere på midten, og dermed forstærket. Det er den allerførste begyndelse til hjulnavet.  Der er tydelige mærker af slid fra akslen i hullet i hjulet. Der er til gengæld ikke spor efter brug af nogen form for smøremidler.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst