Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Debat: Danske Speditører fremhæver initiativ og handlekraft hos V-Regeringens transportminister

Tirsdag 30. juni 2015 kl: 08:17
Af: Redaktionen

Transportministeren bliver nødt til at have et højt ambitionsniveau, hvis han for alvor vil hjælpe transport- og logistikbranchen fremad, mener Danske Speditører, der peger på, at der er brug for en stærkt transportminister, der kan og vil tænke transport på tværs og handle derefter. Danske Speditører betegner målene for den nye V-Regering som tynde og uambitiøse

Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører, skriver:

Først og fremmest glæder Danske Speditører sig over, at vores nye transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt er mere initiativrig og handlekraftig end Hans Christian Varnæs i ”Matador”.

Transportens Hans Christian bliver nødt til at have et højt ambitionsniveau, hvis han for alvor vil hjælpe transport- og logistikbranchen fremad. Vi har nemlig brug for en stærkt transportminister, der kan og vil tænke transport på tværs og handle derefter.  Det handler om logistik. Det drejer sig om at sammenkæde transportformerne – vej, bane, sø og luft – med hjælpediscipliner som f.eks. lager, told og dokumenter.

Der findes ikke transportformer, kun transportkæder. Sådan ser speditørerne på det. Det er det grundlag, speditionsbranchen arbejder på. Speditørerne understøtter handlen over landegrænser. Vi spiller en helt afgørende rolle i forbindelse med import, eksport og transit.


Grænsebomme hæmmer væksten
Jeg er derfor glad for, at Løkke-regeringen vil satse på en meget begrænset grænsekontrol. Det er godt, at grænsekontrollen kommer til at holde sig inden for rammerne af Schengen-samarbejdet.  Vi er lettede over, at det ikke bliver på samme måde, som det var i en meget kort periode i 2011. Ellers ville det være blevet bøvlet for vores 160 medlemsvirksomheder, som planlægger og handler med transport- og logistikydelser som bindled mellem handels- og fremstillingssektoren og transportindustrien.

Danske Speditører repræsenterer medlemsvirksomheder, der har en samlet årlig bruttoomsætning i størrelsesordenen 60 milliarder kroner og mere end 8.000 ansatte. Vi oplever en begyndende vækst og en kraftigt spirende optimisme. Derfor ville grænsebomme og indgribende grænsekontrol kunne være væksthæmmende.

Transportens Hans Christian skal i modsætning til sin navnebror Varnæs fra Matador træde i karakter med det samme.


For tyndt og uambitiøst
Godt nok bliver det i indledningen af regeringsgrundlaget slået fast, at dokumentet ikke er et detaljeret arbejdsprogram. Det er alene udtryk for regeringens overordnede prioriteringer.

Alligevel vil jeg ikke tøve med at kalde prioriteringerne på transportområdet for tynde og uambitiøse. Nærlæser man regeringsgrundlagets side 25, kan man læse, at regeringen vil fremme indsatsen for en havnetunnel i København og en hærvejsmotorvej i Jylland. Regeringen vil også søge at udvide den østjyske motorvej. Det er godt, for det vil gavne fremkommeligheden. Men der er brug for andet og mere end det.

Lad os se langt ud i fremtiden. Når Femern-forbindelsen er klar til brug, står vi i en situation, hvor Danmark enten kan blive et transitland eller et sted, der bliver et knudepunkt for Nordeuropas - eller i det mindste Nordens - logistik og transport. Selvfølgelig skal vi vælge knudepunktet. Det skal vi til gengæld arbejde hårdt for.

En stor del af forberedelsen kan og skal ske i form af en logistikkommission, der kan samle alle aktører og myndigheder til en indsats for at gøre Danmark til tyngdepunkt for godslogistikken i Nordeuropa og skabe endnu flere job, endnu flere kompetencer og yderligere vækstfordele til det øvrige danske erhvervsliv.


Kompliceret samlesæt
Lige som "Vækstforum for det blå Danmark", er Vejtransportrådets arbejde en opsummering og en anerkendelse af, hvad der allerede eksisterer af styrker og muligheder på dette specielle område. Men sådan som globussen er skruet sammen, er det ikke tilstrækkeligt at se på sektorerne hver for sig. Lastbiler og togvogne, skibe og fly er byggeklodser i et kompliceret samlesæt, som også omfatter terminaler, lagre, disponering, dokumenter, jura og myndighedsindsatser.

Logistik og ledelse af forsyningskæder handler om varernes veje over hele den vide verden. Det er kollektiv transport af værdier til gavn for beskæftigelse, erhvervslivet og forbrugere. Og vi kan det dér. Det er realistisk, at 10 procent af verdens logistik kan blive styret fra Danmark.

Det er min vision - den håber jeg, at jeg kan dele med dig, Hans Christian. Schmidt og ikke Varnæs.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst